Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Van Weert
De wetten waartegen het Vlaams Blok volgens de rechters gezondigd heeft, zijn geen wetten die tot stand gekomen zijn om een politieke tegenstander monddood te maken. We leven hier niet in een Bananenrepubliek, al begrijp ik dat sommigen dat graag zo voorstellen uit electorale motieven.
Wat is er fundamenteel aan de hand? Democratie is geen spelletje waarin alleen het stemmen tellen van belang is. Democratie is een geheel van waarden en normen. Verkiezingen vormen een essentieel onderdeel ervan. Maar tegelijk is democratie méér dan dat. Vergelijk het met een voetbalmatch: ook daar gaat het om meer dan enkel doelpunten maken. Of beter: om die doelpunten te maken, moet je de spelregels respecteren. Niet scoren met de handen bijvoorbeeld. Net zo in onze democratie: wie onverdraagzaamheid predikt en aanzet tot racisme en discrimnatie, zondigt tegen de fundamentele beginselen van democratie. En verdient een tik op de vingers. Wordt het Blok daarmee monddood gemaakt? Helemaal niet. Wie dat gelooft, vind ik eerlijk gezegd vrij naïef. Of trapt nogal makkelijk in de propaganda van het Blok. Want ik vind er weinig geloofwaardig aan dat een partij als het Blok de 'vrije meningsuiting' misbruikt uit electorale overwegingen. Vrijheid is nooit absoluut. Vrijheid in een democratie stopt waar je de vrijheid van anderen schaadt. Door aan te sporen tot haat en onverdraagzaamheid bijvoorbeeld.
Conclusie? Een goede zaak, die gerechtelijke uitspraak. Ik denk overigens ook voor het Blok zelf: er is voor hen meer groeimarge als rechts-conservatieve partij dan als extreem-rechtse en racistische partij. dat Dewinter daar anders over denkt is vooral zijn probleem.
En wat je andere vragen betreft: natuurlijk gelden deze principes voor iederéén in onze samenleving. En dient iedereen aangepakt te worden die er tegen zondigt. Dat zou er nog maar aan ontbreken. En het is aan de rechters om te oordelen wanneer er tegen wetten gezondigd wordt. Ook dat behoort tot de spelregels van een democratie.
|
als u blijkbaar toch zo bekommert bent om onze democratie, hoe verklaart u dan de invoering van de ondemocratische kiesdrempel en de schandalige kieswet die als enigste doel hebben de eigen machtsgeilheid maximaal te laten zegevieren??