Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2004, 16:44   #47
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Mag ik daarbij eens even een paar opmerkingen.

Over de staatsschuld heb ik al een ganse tijd ongeveer dezelfde vraag in de forumsessies. Blijkbaar komt het daarbij nauwelijks tot een debatje.
Haal er eens de politicus uit die me kan tegenspreken ?
Trouwens dat BNP, hoe wordt dat eigenlijk berekend. Was daar voor geen stuk wat natte vingerwerk bij ? Niet moelijk iets te laten dalen ten opzichte van een getal waarmee gefoefeld kan worden.

WIE heeft die prestatie, als er dat al een is, geleverd ?
Er zijn besparing geweest in de overheidsuitgaven, maar dat zijn voornamelijk dan in de werkingskosten. Er is bij de overheid geen personeel aan de deur gezet geweest of zo. Er is ook geen dopgeld teruggeschroeft of beperkt in de tijd, enz., enz.
De overheid heeft ook nieuwe inkomsten gezocht. bedrijfsheffingen enz.
Dus de overheid heeft vooral gezorgd voor dat primair saldo. Door de besparingen intern en daardoor minder uitgaven aan derden hebben ze eerder een negatieve invloed op dat BNP.

WIE heeft dan gezorgt dat het BNP alsnog bereikt werd, ondanks economische recessie en daardoor nog een pak extra doppers ?
Dat is niet de uitkeringsgerechtigde die voor zijn uitkering niets terug hoeft te doen.

Dat zijn voornamelijk de werkenden in de privé, en dan nog voornamelijk de KMO-bedrijfsleiders en de zelfstandigen.

De regering heeft er dus enkel een paar administratieve maatregelen getroffen en gaat daardoor met de pluimen lopen. De economie mocht de rest doen.
Nochtans zou zo een regering andere dingen kunnen doen, zoals stimulansen voor extra privé-bedrijvigheid en om de werklozen beter in te passen in die bedrijvigheid. (zie ook voorbeeld in forumsessies.)

Laat de regering maar juichen met "hun" resultaat. Het is niet meer dan de ruiter die met de eer wegloopt die eigenlijk het paard toekomt.
ik ga zo veel blabla nie verkopen: als je de regering niet de lof kan geven dat ze het beter gedaan hebben als de economie goed gaat, dan kan je ze ook de schuld niet geven als de economie slecht gaat.

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden