Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze
Dat men om te beginnen al eens winterbanden verplicht, dat spaart al een hele hoop zout uit.
|
Idd.
Is een eenmalige bestkoopste investering, sinds ze eigenlijk bestaan rij ik er al mee.
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/2652/Extree...-vandaag.dhtml
Strooizout op in Limburg en Vlaams-Brabant
In Limburg en Vlaams-Brabant zitten verschillende gemeentebesturen inmiddels door hun voorraad strooizout heen. Hier en daar probeert men het tekort met lapmiddelen op te vangen. Zo wordt in Riemst zout voor de landbouw gebruikt om te strooien op de wegen, in Genk gebruikt men zand en worden borstelwagens ingezet. Ook in Kortessem gebruikt men zand om de sneeuw weg te krijgen.
De grootste verdeler van strooizout in de provincie Limburg zit zo goed als helemaal door zijn voorraad heen. Nieuwe voorraad inslaan is moeilijk omdat ook de buurlanden problemen hadden met sneeuw en ijs.
|
Amateurs en prutsers zijn het die hun zout verspillen aan achterweggetjes waar bijna geen kat komt... Met winterbanden en aangepaste snelheid gaat het daar vlot genoeg.
Uiteraard door al dat geslip van die zomersloffers gaat die sneeuwlaag zeer snel glad worden.
Toch raar dat men minstens 1,6 mm profieldiepte verplicht moet hebben voor op een natte baan in de zomer te rijden, en tijdens winterse toestanden met totaal onaangepaste banden de wegen gevaarlijk glad mag rijden.
Be heeft 153.000 km verharde wegen... en de offic. winter begint in 2 weken eigenlijk...
Onlangs vroeg iemand mij, hoe doen ze dat eigenlijk in landen waar véél meer sneeuw valt, en de winters tot 6 maanden kunnen duren ?
Ik zei "die rijden allemaal met winterbanden, waar is dan nog het probleem, ik heb er 22 jaar gewoond..."
Uiteraard ruimen ze daar eerst en vooral de sneeuw zoveel mogelijk weg, en zijn ze daar beter op uitgerust en voorzien qua ruimmateriaal. Wordt de weg niet geruimd wordt ze soms gewoon afgesloten en een omleiding voorzien via een geruimde weg.
Strooien ? Enkel op hoofdwegen (busverkeer, schoolkinderen) en bepaalde kritieke plaatsen.