Los bericht bekijken
Oud 8 december 2010, 22:01   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Beetje bescheidenheid zou Gennez en Milquet sieren

Het wordt stilaan irritant te zien hoe die twee dames telkens weer komen vertellen hoe het moet en niet mag. Alsof ze nog wat te zeggen hebben.
Met hun historische nederlagen zouden ze beter zwijgen.

Dit wordt met klasse uitegelegd door Paul Geudens in GVA.

Lees maar zelf:

Citaat:
Beetje bescheidenheid zou Gennez en Milquet sieren

Weten we vandaag of er een akkoord mogelijk is over de nieuwe financieringswet? Volgens eensluidende geruchten wil Johan Vande Lanotte de forcing voeren. Er is nu genoeg gerekend en gekakeld, het wordt tijd dat de kippen eieren leggen.

Vande Lanotte wordt daarin gesteund door de twee vrouwen aan de onderhandelingstafel, Caroline Gennez (sp.a) en Joëlle Milquet (cdH). Volgens hen liggen alle elementen op tafel voor een goed akkoord. Het is nu alleen nog een kwestie van goede wil. Lees: de N-VA moet toegeven.

Deze uitspraken doen mij denken aan het voorjaar, toen er werd onderhandeld over Brussel-Halle-Vilvoorde. Op een bepaald moment, na twee waarschuwingen, trok Alexander De Croo de stekker uit de gesprekken. Er stak toen een storm van protest op. “Onverantwoord”, luidde het commentaar, “we waren op een paar millimeters van een akkoord.” Achteraf bleken die millimeters in werkelijkheid lichtjaren te zijn.

Maken we nu hetzelfde mee? Ligt een compromis over de financieringswet inderdaad voor het grijpen, of stellen de twee voorzitsters het overdreven optimistisch voor?

Feit is dat hun partijen in de opiniepeilingen op verlies staan. Zij hebben dus het meeste baat bij de vorming van een nieuwe regering. Mochten er, door een mislukking van de onderhandelingen, begin 2011 vervroegde verkiezingen komen dan dreigt het voor Gennez en Milquet een catastrofe te worden.

De sp.a en de cdH haalden op 13 juni exact dezelfde score: 14,6 procent. Vallen zij de volgende keer nog lager, zoals de peilingen voorspellen, dan kunnen ze regeringsdeelname wel vergeten. Het is dus niet onlogisch dat zij met alle mogelijke middelen de onderhandelingen willen redden. Nieuwe verkiezingen is voor hen het slechtst denkbare scenario.

Ik hoop dat ze gelijk hebben en dat we binnenkort een regering hebben. Dat is voor iedereen het beste. Maar is het aan dit duo om te bepalen wanneer het werk af is? Ik dacht het niet.

Enige bescheidenheid zou hen sieren. De N-VA is even sterk als de sp.a en het cdH samen, de PS is nog een stuk groter. Het zijn ook de enige winnaars van de verkiezingen van 13 juni. Mij lijkt het normaal dat het alleen aan Bart De Wever en Elio Di Rupo toekomt om te beslissen of er verder wordt onderhandeld of niet.

Door Paul Geudens in GVA - 8/12/2010