Discussie: Causaliteit
Los bericht bekijken
Oud 9 december 2010, 10:01   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik heb gemerkt dat er op dit subforum regelmatig uitspraken gedaan worden over pedofilie bij priesters en over promiscuïteit bij homo's. Zo word er regelmatig geïnsinueerd dat de oorzaak van het vaker voorkomen van pedofilie bij priesters bij het priesterschap of het celibaat licht, en vanuit de andere kant dat de oorzaak van het vaker voorkomen van promiscuïteit bij homo's bij de homoseksualiteit ligt.

Nochtans zou iedereen die ooit iets over wetenschappelijke methodiek heeft geleerd moeten weten dat uit een correlatie géén causaliteit afgeleid mag worden. Zo zijn er alternatieve hypothesen mogelijk dat de causaliteit andersom ligt (bijvoorbeeld dat personen met pedofiele neigingen sneller priester worden) of dat er een derde factor is die beide factoren beïnvloedt (bijvoorbeeld dat de biologische en/of sociale factoren die tot homofilie leiden eveneens tot promiscuïteit leiden)

De vraag is of er redenen zijn om bij het ene en/of het andere causaliteit te veronderstellen.

Ik weet dat het eigenlijk twee verschillende vragen zijn maar de opmerking is gelijkaardig en ik hoop dat het samenzetten ervan de ongenuanceerde meningen van beide kampen een beetje kan weren.
Causaliteit en pedofilie bij priesters. Tuurlijk is er causaliteit. Van masturberen alleen kom je niet aan je trekken. Wat we zelf doen is dus niet beter.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden