Los bericht bekijken
Oud 9 december 2010, 10:15   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Let wel, ik ga uit van mensen die perfect tweetalig zijn, he. Het gaat erom dat men "schrik heeft dat als de vlaming in een tweetalige (geen franstalige, een tweetalige) cultuur wordt ondergedompeld, dat hij dan gaat "verfransen". Wel, als dat zo is (ik zou denken van niet) dan IS de franstalige cultuur gewoon superieur, en heeft dan de minderwaardige nederlandstalige cultuur "wegge-evolueerd". Dus oftewel gebeurt dat niet (en dan moet je er dus niet bang voor zijn), oftewel gebeurt dat wel, en dan is het terecht, nee ?
Uit studies is gebleken - en mijn luttele ervaring bevestigt dit - dat tweetaligheid nooit perfect is. Zelfs al beheerst men de talen op een heel goed niveau, toch blijft er een verschil. De talen krijgen dan bij die persoon een rangorde of een sociologische duiding. In de ene taal droomt men, in de andere taal werkt men; de ene taal is de taal van de gevoelens, de andere van het verstand, enz.

In de 19e en begin 20e eeuw ging het niet om een superieure dan wel inferieure cultuur, maar wel om twee taalgroepen die in een andere sociologische, economische en politieke machtsverhouding tegenover elkaar stonden.
Jan van den Berghe is offline