Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
1. Zoals gezegd hangt het ervan af hoe je hele financiële situatie eruit ziet: als je 5% van hetgeen je beschikbaar hebt in zo'n zaken hebt zitten, is dat überhaupt al geen punt.
|
Eh, ik denk dat een bank wel veel meer dan 5% daarin steken heeft, he

Een goed stuk, zou ik denken. Hangt af van haar specialiteit natuurlijk.
Citaat:
U gelooft dus echt dat men oprecht geloofd heeft in risicovrije beleggingen met gigantische winsten. Hoeveel worden zo'n traders en analysten nu weer betaald? Waarschijnlijk in verhouding tot hun inzicht en kennis zeker...
|
risicovrij, natuurlijk niet. Ik had begrepen uit wat ik gelezen heb, dat een jaarlijkse kans om failliet te gaan van 0.1% als "veilig" wordt bestempeld (toegegeven, in vergelijking met kerncentrales zijn dat roekeloze onnozelaars). Het is dat wat de risicomanager van de bank onder controle moet houden en bijsturen als 't moet.
Citaat:
In zoverre dat dit een eufemisme is van "iets zodanig verpakken dat de inhoud niet meer te zien is", volledig akkoord. Dan nog zijn er echter verpakkers aan het werk geweest, die wel degelijk wisten wat er in de pakjes zat.
Voor de rest zat er natuurlijk ook wel wat blind opportunisme in. Maar ook dat verdient geen applaus.
|
De verpakker is natuurlijk degene die de kat in de zak verkoopt, he. Die wil zijn huid redden. Degene die het koopt heeft het daarom niet door, natuurlijk.
Maar als je goed de bron van de hete patat bekijkt, dan zit je bij je "onschuldige spaarbank" en zijn "arme hypotheeklenertjes".