De genormde CO2-uitstoot van een wagen wordt exact bepaald door een
rollenbanktest (NEFZ) hoeveel keer moet ik dat hier nog herhalen

.
Dit is quasi het gemiddeld
minimum verbruik dat een wagen, in de praktijk dan, kan halen over H O N D E R D kilometer echt rijden op de weg.
(en de voornaamste -wel veel schadelijkere andere stoffen- ook, zoals de grenswaardes bepaald zijn in de Europese Emissienormen 1-2-3-4-5-6,)
Citaat:
HC = Kohlenwasserstoffe (hydrocarbons)
HC+NOx = Summe der Kohlenwasserstoffe und der Stickstoffoxide
NOx = Masse der Stickstoffoxide
CO = Masse des Kohlenmonoxids
NMHC = Nichtmethankohlenwasserstoffe
PM = Partikelmasse = Staub (particulate mass)
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
|
Men ziet dat CO2 niets met die emissienormen te doen heeft, omdat CO2 ook een natuurlijk gas is, dat ook zonder voertuigen in de natuur voorkomt.
CO2 of verbruik loopt ook niet lineair op met die andere schadelijke gassen en stoffen, die DAAROM ook nog gefilterd of in een katalysator omgezet worden naar (veel) mindere hoeveelheden.
Natuurlijk verbruikt een wagen in de praktijk van x-liter tot xx-liter, en de CO2gaat mooi rechtevenredig mee met het verbruik (bij werktemp°, en een motor die niet tussendoor een defect heeft wat weer weggaat door schokken (electrisch kontakt van een sensor bvb...

).
Daarom dat het verbruik van
1 LITER overeenkomt met respectievelijk ca. 2,32 kg CO2 uitstoot bij het verbranden of verbruiken van 1 l benzine en ca 2,65 kg bij een 1 l diesel.
Als een dieselvoertuig bvb. nu een NEFZ-verbruik heeft van 5,6 liter op H O N D E R D kilometer rijden stoot hij 130 g CO2 per KILOMETER uit, bij een benzinevoertuig met een NEFZ-verbruik van 5,0 liter ook 130 g CO2 per KILOMETER.
In het DUITS :
http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_cycle
Citaat:
http://fr.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
Le New European Driving Cycle (ou cycle NEDC), aussi appelé le Motor Vehicle Emissions Group (MVEG), est un cycle de conduite automobile conçu pour imiter de façon reproductible les conditions rencontrées sur les routes européennes. Il est principalement utilisé pour la mesure de la consommation et des émissions polluantes des véhicules.
|
http://it.wikipedia.org/wiki/Nuovo_c..._guida_europeo
de Emissienormwetgeving in het Nederlands:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
Moet ik de Europese richtlijnen ook citeren ?
Ik kan wel de CO2-premies citeren van onze overheid:
Citaat:
Premies voor particulieren
Vanaf 1 juli 2007 worden de bedragen voor energiezuinige wagens en voor de aanwezigheid van een roetfilter niet meer in mindering gebracht via de inkomstenbelastingen, maar wordt er rechtstreeks op de factuur via de verkoper een korting gegeven. :
voertuig dat minder dan 105 g CO2 per km uitstoot: belastingsverlaging van 15% van de aankoopprijs (beperkt tot 3.280 euro, te indexeren)
voertuig dat tussen 105 en 115 g CO2 per km uitstoot: belastingsverlaging van 3% van de aankoopprijs (beperkt tot 615 euro, te indexeren)
Sinds januari 2007 kan ook de aankoop van een dieselwagen met een maximale CO2 uitstoot van 130 g/km en een roetfilter worden afgetrokken van het belastbaar inkomen.
...]
http://www.lne.be/themas/milieu-en-m...derale-premies
|
in NEFZ-verbruik per
100 km is dat maal 100, dus onder
10,5 kg CO2 /
100 km kunt ge 15 % van de aankoopprijs terugkrijgen.
Dát zal wel iedereen hier lezen en begrijpen.
