Discussie: Prijzen in Oslo
Los bericht bekijken
Oud 9 december 2010, 22:00   #21
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik ben door de jaren heen in zowat alle uithoeken van Noorwegen geweest (de rest van Scandinavië ook trouwens), maar vooral in de noordelijke helft van het land. Door er zo vaak te komen, heb ik inmiddels een aardig mondje Noors leren babbelen -althans, dat zeggen ze daar toch- maar ik vind de lokale dialecten in het noorden nu niet zo heel erg anders dan die van het zuiden of westen. Misschien wat minder zangerig dan in het zuiden. Tot zover het taalkundig aspect.
Wat die reputatie van die Noord-Noren betreft, heeft u wel gelijk. Die staan in het 'beschaafde' Oslo e.o. niet al te best aangeschreven, maar vice versa geldt ook dat ze in het noorden de Zuid-Noren, en met name die uit de hoofdstad, maar een stelletje aanstellers vinden die niks gewend zijn en zich beroepen op hun verfijnde manieren terwijl het zelf ook maar omhooggevallen boeren zijn. Noord-Noren zijn voor zuiderlingen dan weer een stel lompe vissers. Maarrrr, ik heb persoonlijk wel een mentaliteitsverschil gemerkt tussen mensen uit het noorden en het zuiden van Noorwegen. Zuiderlingen zijn, hoewel vriendelijk, wat gereserveerder en kat-uit-de-boom-kijkerig, terwijl noorderlingen wat spontaner en recht voor zijn raap zijn. En bijzonder gastvrij!
En zuipen kunnen ze allemaal als de beste in Noorwegen (en de rest van Scandinavië ook trouwens). Als u daar een tijdje gaat wonen, kunt u er vergif op innemen dat vroeg of laat een bidon met 'heimbrent', een soort van zelfgestookte alcohol, doorgaans 60%, op tafel komt. Die wordt dan met pikzwarte koffie gedronken, en eventueel weggespoeld met een sloot bier. Apropos bier in Noorwegen, dat gruwelijk duur is... als u van bier houdt, probeer dan in elk geval het merk Ringnes te vermijden, want dat smaakt echt naar uilenzeik. Bier van Hansa en Aass is dan wel weer prima te pruimen.
Hehe. Ik ben er inmiddels in geslaagd Christiania's aan Oslo station te overtuigen om Duvel te schenken. het feit dat mijn beste vriend daar zijn zoon en dochter daar werken helpt natuurlijk De eerste 4 heb ik zelf moeten meebrengen, maar na 1 slok was de baas overtuigd. Ik ben een Belgische bier ambassadeur geworden. In Helsinki was het niet nodig, daar hebben ze de belgian Bistro en vindt je op veel plaatsen Duvel. Stockholm heeft zijn echte Duvel cafe, waar je zelfs alle westvleteren vindt. En in Denmarken heeft mijn vrouw 3 kroegen overtuigd om Leffe te schenken.