10 december 2010, 11:24
|
|
Banneling
|
Citaat:
Gedeeltelijk, maar zelfs dat klopt niet helemaal, omdat in die vraagcurve van die consument al een arbitrage zit m.b.t. ANDERE goederen en diensten en dus ook afhankelijk is van het aanbod (en dus de prijs) van die andere goederen. (m.a.w., ik wil misschien wel water, maar ik wil ook brood, ik heb een eindig inkomen, en moet dus ook rekening houden met het aanbod van het brood in mijn vraagcurve naar water: ik kan niet al mijn inkomsten aan water uitgeven, en moet dus een stuk voorzien voor brood ook - moest brood helemaal niet schaars zijn, dan zou ik dat niet moeten doen, en zou mijn "water" vraag curve hoger liggen). Mocht die vraagcurve onafhankelijk zijn van andere markten (zoals de broodmarkt), dan ja, dan is mijn vraagcurve tevens een indicatie voor mijn waardeoordeel van het item. Maar nog eens, dat lost nog steeds het punt niet op dat goederen waaraan geen schaarste is (zoals lucht) en dus de prijs 0 is, toch waardevol kunnen zijn (t.t.z., mij VOLDOENING of GELUK brengen). Ik DEFINIEER waarde namelijk als de voldoening dat een zeker item mij brengt ONAFHANKELIJK van de voldoening die andere items mij brengen, of van de schaarste van dat item of van de schaarste van andere items.
|
“Geluk”, lijkt me een bijzonder vreemd gegeven in deze dialoog.
|
|
|