Discussie: Run on the banks
Los bericht bekijken
Oud 11 december 2010, 07:01   #812
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Patrick, volgens mij ben jij de enige ècht liberaal (of libertariër). Je geeft tenminste eerlijk toe waar het je allemaal om te doen is: je eigen behoeftes maximaal bevredigen.

Dat is het doel van iedere liberaal of libertariër, maar de meesten slagen erin dat zeer omfloerst voor te stellen en schrijven zichzelf en hun medemensen allerlei über-altruïstische karaktertrekken toe... die karaktertrekken bleken door de eeuwen heen echter in die mate te ontbreken dat er iets als 'rechten' en een 'zorgstaat' nodig was. Ik wil het er dus toch maar niet op wagen om morgen plots alle overheidshulp weg te knippen en te hopen dat er iemand zo goed is om voor de zieken en armen te zorgen.
En als er dan wel al iemand voor zorgen zal ... zal dit een communist zijn, en geen liberaal.
Trouwens, een mens die een beetje verstand heeft (sorry, ik wil niemand beledigen maar dit is een deel van de definitie van intelligentie: pas de omgeving aan jezelf aan ), is ook voor het systeem dat hem zelf de mooiste positie oplevert. Daar is niks mis mee. Iets anders geeft vooral ongeloofwaardigheid of een zeer naïeve visie op het eigen zelf en de wereld.
Bedankt, je zegt exact wat ik denk. Ik weet dat ik hier doorga voor een smeerlap van een egoist, maar als ik naar mijzelf kijk in het echte leven dan ben ik dat zeker niet meer dan iemand anders. Ik zeg gewoon iets harder dan de meesten wat ik denk dat de meesten echt doen (maar misschien niet aan zichzelf durven opbiechten).

Ik heb inderdaad nog maar HEEL WEINIG mensen gezien die bijvoorbeeld voor een baan soliciteren, en dan vinden dat het loon te hoog is, of dat een concurrerende solicitant eigenlijk waarschijnlijk beter geschikt is voor die baan of zo. Ik heb nog maar weinig mensen gezien die, wanneer ze een huis kopen of verkopen, niet "de beste prijs" proberen te bekomen. Maw, als het er echt op aankomt, dan denken we bijna allemaal eerst aan onszelf en de onzen. Natuurlijk ben ik vriendelijk met mijn buren, en als ik ze een handje moet toesteken, dan doe ik dat met plezier. Qua kleinigheden is het niet moeilijk om altruistisch te zijn (over te komen). Maar als puntje bij paaltje komt, dan ken ik er maar weinig die zichzelf in 't vel snijden voor "de onbekende andere".