Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2004, 21:38   #22
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Enkele puntjes van commentaar. Ten eerste, de menselijke soort heeft nu reeds alle niches ingenomen die hij kan innemen op onze planeet. Dat stukje ruw land dat je wil inpalmen wil dus gewoon zeggen dat je ergens een nieuwe kolonie wil opstarten, een nieuwe gemeenschap, een nieuwe staat.

Ten tweede, leven zonder invloeden van buitenaf, dat is onmogelijk. Je neemt je opvoeding, je verleden mee naar dat stukje ruw land. Je bent dus als het ware reeds geconditioneerd als je daar aankomt. Een 'Blue Lagune' kan het dan al niet meer worden.

Ten derde, je wil je terrein afbakenen, je wil dus je territorium afbakenen en het bezit ervan voorbehouden aan je selecte groepje van staatlozen. Het begrip 'bezit' doet zijn intrede.

Conclusie : volgens mij moet je je idee laten varen, en gewoon uitgaan van de bestaande toestand. Deze evalueren om er vervolgens correcties aan aan te brengen. Correcties die uitgaan van universele waarden, van universalisme.
Ik verloor even mijn tekstje, dus vergeef mij als het wat gehandicapt overkomt.

Stap voor stap aanpakken. De mensheid heeft niet het gehele aardoppervlak nodig om te overleven, zodoende kunnen wel wat stukjes vrijgemaakt worden (Sahel ofzo). Ik ga wel uit van een wereld in evenwicht, waar zoiets doenbaar is. Een wereldregering is niet vereist, maar is wel een logisch gevolg van die evenwichtstoestand.

Vervolgens, wanneer iemand alles op alles moet zetten om te overleven (wat de mens het grootste gedeelte van zijn tijd gedaan heeft) vervagen de al bij al subtiele verschillen tussen mensen uit verschillende culturen.

Inderdaad, ik ontken "bezit" ook niet, want om een bezitloos gebied te creëren moet je eerst en vooral een gebied hebben waar er wel zoiets bestaat als bezit. Dat ze het ongerepte gebied als het "hunne" zouden beschouwen hoeft echter niet noodzakelijk voort te vloeien uit het feit dat het niet van de buitenwereld is, toch? Want daarvoor is net een algemene bezits-ingesteldheid vereist. Zo belanden we bij een circelredenering.

Natuurlijk deel ik je conclusie, maar daar waar jij (eerder) beweerde dat utopisme zinledig is, geloof ik dat je kan werken, gestuwd door een "idee" hoe een samenleving eruit kan zien. Deze clausule neem ik op. Maar dat zal er wel uitgaan na een tijdje.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden