Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida
Er bestaat ook een lachwekkende fatwa waarbij een man samen mag werken met een vrouwelijke collega als hij eerst minstens vijf keer aan haar lacterende borsten zuigt. Dat zou hem een mahram van d'r maken. Nu ja, in dat geval mag zij d'r haar aan hem laten zien.
Ik kan geen Arabisch lezen, maar hier kan je het vinden. De fatwa is uitgebracht geweest in Egypte door Al Azhar.
|
Iedereen kan een (theoretische) fatwa uitspreken, maar een praktische fatwa is wat anders. Ik zie niets lachwekkend in deze theoretische fatwa en ik zie geen "borsten zuigen" maar "melk drinken". De leeftijd van de islam = de leeftijd van de adam-mens, en de leeftijd van de islam vernieuwd door de zegel de profeten en boodschappers bestaat al 1432; een man en vrouw die samenwerken is niet nieuw in de geschiedenis van de islam.
Om een praktische fatwa te verkondigen moet men eerst een onderscheid maken tussen sharia (vast) = algemene regels en grenzen op basis van de Koran en authentieke Sunnah, en fiqh = jurisprudentie (vernieuwt met de vernieuwing van maatschappij).
Een fatwa over
het beantwoorden van een telefonische oproep tijdens het gebed kan theoretisch en praktisch zijn want telefoon is iets nieuw (
Mahram van een vreemde worden niet) en deze fatwa wordt binnen de fiqh uitgesproken want fiqh behandelt zulke dingen op basis van de algemeen regels van sharia die er niet veranderen (het gebed verrichten).