Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Oeioeioei !
Spaargeld is geld dat je aan de bank hebt gegeven en beloofd dat je het niet voor een jaar of 2 jaar of zo terug zal willen (M2 geld). De bank weet dus dat ze daarmee kan doen wat ze wil en gaat dat dus aan investeerders geven, die dat zelf gaan uitgeven voor hun investeringen (fabrieken, machines...) of zo, dus de bijhorende V is niet nul: dat geld gaat verschillende keren nog per jaar doorgegeven worden. De bank moet daarvoor niet eens een reserve bijhouden.
Niemand heeft je "spaargeld gestolen", je hebt het uitgegeven ! Je hebt in de plaats een belofte van de bank gekregen.
Opgepot geld is geld dat niet uitgegeven wordt, de V ervan is 0.
|
Hoezo, ik heb dat uitgegeven ? Ik heb helemaal niets uitgegeven, de bank heeft mij helemaal niet gevraagd of ze mijn geld mochten gebruiken, dat is dus diefstal in de zuivere betekenis van het woord. Ik spaar dat geld om mijn persoonlijk pensioen te garanderen waarbij ik rekening zal moeten houden met een eenzijdig inflatoire vorm van economie. Moest economie niet geamputeerd worden van haar mogelijkheden, dan zou ik me niet zo verplicht voelen om dat op deze manier te doen, mijn pensioen zou dan helemaal geen probleem zijn, en niet enkel het mijne, dat van iedereen overigens. Oeioeioei, dat zal wel !!!!!