Los bericht bekijken
Oud 15 december 2010, 19:53   #303
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Als atheïst kun je op dat vlak ook niet objectief zijn.
Waarschijnlijk niet. Had overlaatst ergens gelezen dat atheïsten dan weer hun wetenschappelijk geloof in aliens leggen. Vind dat een interessante stelling. Ik probeer onder geen enkele categorie te vallen, ik ben kritisch. Alle mensen zijn fysiek gelijk dus als er iets zou zijn zou het een samenvatting van alle geloven zijn. Ik verwerp alles maar neem evenzeer alles in overweging. En dát is imo de essentie van élke religie. Find your own way. Geniet maar hou toch een zekere eerbaarheid naar de wereld en mensen erin. Dus ik zweef zelfs ergens tussen nuchterheid en willen geloven.

En tijdens die zoektocht, waarbij ik een balans probeer te vinden tussen alle aanvaarbare waarden en overtuigingen, blijf ik merken hoe diep de opgelegde normen van mijn niet religieuze opvoeding in een christelijke maatschappij geworteld zijn. Daarom dat ik ook comment dat het zeker onmogelijk is als je een duidelijke "kant" gekozen hebt. Je geeft trouwens zelf toe dat je redeneert uit een religieus standpunt. Niets mis mee, maar je moet het besef blijven houden dat je dit standpunt geen 100% zelf hebt gekozen. Dat het enorm moeilijk is een ander perspectief te nemen. Wat vereist is om te oordelen in dergelijke kwesties.

Soit, het is niet omdat ik soms wel eens scheld dat het slecht bedoeld is, maar ik trek het ook in het extreme om de middenweg zichtbaar te maken. En die middenweg is: jij doet jou ding, iemand anders zijn, en als het slecht is zullen we het wel weten als er iets blijkt te zijn. Oordelen is onze job niet. Leren & leven wel.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden