Los bericht bekijken
Oud 16 december 2010, 04:20   #99
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raph Bekijk bericht
Ach, precies of zo'n tentsletje is een fenomeen dat je overal tegenkomt. Ik heb de voorbije zomers meerdere jongerenfestivals afgeschuimd, en ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (al ben ik misschien selectief doof en blind).

Als ik het journaal op één mag geloven, heeft één iemand dat woord net voor de festivalzomer in de mond genomen, en is dat bijgevolg genomineerd voor de lijst van Woord van het Jaar. En precies zoals de eindredacteur van Van Dale aanhaalt in dat nieuwsfragment, ging het om een on-line stemming, en het toeval wil nu dat op het internet voornamelijk jongeren surfen die woorden als tentsletje bijzonder lollig vinden. Ik ben er namelijk van overtuigd dat indien de stemming was gebeurd via stemkaarten in de dichtsbijzijnde openbare bibliotheek, het resultaat er wellicht volledig anders had uitgezien.
Er hoeft bovendien slechts op een paar middelgrote fora een "stem keer op tentsletje, zo wijs!"-topic te staan om zo'n stemming te winnen, dus past "tentsletje" wel in de categorie bij woorden uit de jongerencultuur zoals "swaffelen" dat enkele jaren geleden won. Jammer? Tja, maar dat valt uiteindelijk allemaal wel te relativeren.
Goede repliek. Getoond wordt ook hoe relatief het is een woord dat in een woordenboek staat of er niet in staat. De vraag is dan waarom nog veel rekening houden of een woord 'correct' is in die zin, want blijkbaar is het een beetje willekeur of een woord 'correct' genoemd wordt.

Dichterlijke vrijheid voor iedereen. Men stuurt daarop aan. Bij wijze van overdrijving schrijft er binnenkort iemand 'heefd' ipv 'heeft' en wijgert het te 'verbeteren'. Zelf gezocht heren en dames taalbewakers.

Waarom langs de ene kant een heel gedoe maken van met ei en ij of au en ou en meer van dat en langs de ander kant modewoordjes a la 'tentsletje' wel als 'correct' Nederlands beschouwen? Waarom veel gebruikte volkse woorden niet erkennen terwijl als 1 persoon een minuscuul momentje van spitsvondige humor vertoond waar er toevallig een microfoon of zo bijstaat dat stukje humor verheffen tot de status van "Nederlandse taal"? Niet dat ik een probleem heb met die spitsvondige woorden, wel met een wildgroei van 'officiële' woorden.

Alles moet steeds maar sneller lijkt het. Zelfs de ontwikkeling van de taal. Willen we dan een vetaling nodig hebben als we een honderd jaar oud Nederlandstalig boek willen begrijpen, want dat soort van zaken zijn een onrechtstreeks gevolg van de 'leuke' spelletjes die men nu met de taal uithaalt. Ik gaf al eerder aan dat er tussen 2000 en 2005 blijkbaar 9500 nieuwe woorden in het woordenboek zijn opgenomen. Wat een ritme! En bedenk dan dat in een woordenboek alle woorden gelijk behandeld worden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 december 2010 om 04:28.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden