Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Monarchie rijmt niet op democratie, om de eenvoudige reden dat er een heel andere grondslag aan de basis ligt, nl. monarchie is gebaseerd op erfrecht, daar waar democratie gebaseerd is op de fundamentele gelijkheid van iedere burger waarvan geen enkele een ander recht krijgt dan die van andere burgers. Monarchie is dus een schending van de basis van de achterliggende filosofie van de democratie.
|
Achzo...
En die gelijkheid wat moet ik mij daarbij voorstellen? Iemand die geboren wordt in een familie waar de vader 100 miljoen op zijn bankrekening heeft staat of iemand die geboren is in een familie waar beide ouders werken aan minimumloon; hoe gelijk kunnen we die stellen? En in hoeverre is dat erfrecht geen aanfluiting op UW democratie?
Overigens zie ik niet in waarom er geen democratie zou kunnen bestaan in een land waar het landshoofd een vorst is... maar dan ècht niet. Dat het geen "pure" democratie is dat lijkt me dan weer vanzelfsprekend... maar welk land in deze wereld is een "pure" democratie? en hoe wenselijk is die vorm van democratie?