Los bericht bekijken
Oud 16 december 2010, 17:09   #427
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Niet omdat "ik op de univ zat", wel omdat het mijn vakgebied is. Er bestaat trouwens een groot verschil tussen een vakman en een literair hoogstaand schrijver, maar aangezien je toch niet geïnteresseerd bent in een les literatuur (logisch, want ook daarin ben jij de echte expert, want je kent schrijvers) ga ik het je niet nog eens proberen uit te leggen.

Gaan we even terug naar het onderwerp van de draad: Eberhard is zeker niet de eerste om de term 'klootjesvolk' te gebruiken. En hij heeft natuurlijk gewoon een punt: hoe noem je anders mensen die constant lopen te zeuren over tasjesdieven terwijl fraudeurs en kinderverkrachters rustig vrijuit gaan? Of mensen die de schouders ophalen terwijl hun pensioenkassen leeglopen terwijl de minister van financiën zegt dat de strijd tegen fiscale fraude geen prioriteit is (21 miljard euri per jaar)? Of mensen die nog maar eens stemmen op de partij die "rustige vastheid" belooft? Hoe noem je zulke mensen? Fiere Vlamingen? Trotse patriotten? Of toch maar gewoon klootjesvolk?
Dan hebben degenen die zeggen dat moslims klootjes zijn volgens u ook gelijk?
Want ook die kritiek is maar al te vaak terecht, bovendien deel ik uw mening absoluut niet waar het Vlamingen betreft.
Het is niet omdat er ook problemen zijn zoals fiscale fraude dat diefstal met geweld, zoals handtasdiefstallen maar tegenwoordig ook het van de fiets trappen van mensen om die handtas te pakken te krijgen geen probleem meer is.
Dat daarover gepraat wordt betekent niet dat andere problemen ontkent worden of er terecht minachting is voor de Vlaming die ineens tot klootjesvolk zou behoren.
De verontwaardiging onder Vlamingen over wat er in de kerk is gebeurt lijkt me eerder groot, bovendien zorgden die Vlamingen tenminste voor een samenleving waarbij die schandalen aan het licht komen, besproken en bekritiseerd mogen worden, en de kerk zich daar niet boven kan zetten door sensuur op te leggen aan de media of burgers.
Of dacht u dan binnen andere religies geen seksueel misbruik voorkomt?Mooi wel maar binnen die samenlevingen is dat openbaar maken al taboe, hoe noem je die burgers dan die niet eens voor een samenleving konden zorgen waar misbruik tenminste bespreekbaar is?
alice is offline   Met citaat antwoorden