Discussie: terug studeren
Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2004, 12:59   #4
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zelf nog student , maar tegelijk werk ik ook. De laatste 2 jaar van mijn bachelor heb ik via het Middenjury systeem gedaan. Het voordeel is dat ik niet meer gebuisd werd omdat ik niet aanwezig was in de lessen maar op mijn werk. Het nadeel is dat je géén enkele steun krijgt. Je kan in het middenjurysysteem geen enkele aanspraak maken op een beurs of iets dergelijks. En ik kan u verzekeren dat het tijdens de examens niet evident is om een maand zonder inkomen te leven. Ik ben net klaar met mijn laatstejaarsexamens en ik ben zo blut als het maar kan zijn. Ik kan ook geen echte goeie job vinden omdat niet elke werkgever gediend is met het feit dat je 2 maand per jaar verdwijnt , dus ik ben verplicht om jobkes van korte termijn aan te nemen , meestal dan nog in't zwart. Doppen kan ik ook niet want ik heb nog niet lang genoeg gewerkt. Gelukkig doe ik wat werk als freelance programmeur om rond te komen.

Ik vind dat eigenlijk absurd , want ten eerste kost ik de staat al niets omdat ik de lessen niet volg en dan zou een kleine steun tijdens de examens bv. zéér handig zijn en nog altijd goedkoper dan de subsidies voor een regulier student.
Ten tweede zou men juist moeten aanmoedigen dat studenten ,die dat wensen, volgens mijn systeem werken. Het zou de staat heel wat geld besparen. Laten we eerlijk zijn , hogeschool opleidingen zijn perfect te behalen zonder de lessen te volgen. Ik ben daar het levend bewijs van.

Ik heb een aantal weken geleden een nieuw systeem ontdekt : Open Universiteit. Dit is volledig erkend afstandsonderwijs , helemaal aangepast aan de noden van de werkende student , volledig gebruik makend van de technologische mogelijkheden zoals internet.
De volgende 3 jaar ga ik verder studeren voor mijn Master in Technical Informatics en misschien daarna voor Master of Science via dit systeem. De UA organiseert dit. Maar alweer zal ik op zeer weinig steun kunnen rekenen.

Da's spijtig , maja , nog een paar jaar boterhammen met choco eten en ik ben er van af

De staat zou daar echt op moeten inspelen , dit is goedkoop en effectief.
Max is offline