Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum
Of hier veel Russen binnenkomen of niet, daar ligt het probleem niet. Vertel mij eens waarom er zoiets als een sociale tolk moet bestaan die ik met mijn belastingsgeld betaal?
Leefloners die in België onze taal niet willen leren, worden bijgestaan door een tolk. Als ik naar pakweg griekenland, china of uganda reis en ik wil mij daar verstaanbaar maken dan moet ik daar zelf voor zorgen, desnoods een tolk betalen uit mijn zak. Als ik daar niet mee instem moet ik maar niet naar die landen gaan. Ik moet nu hier een sociale tolk betalen, niet voor een toerist, maar voor iemand die zich hier op onze kosten wil komen vestigen maar niet wil integreren. Tof land.
|
1) Een sociale tolk vertaalt voor nieuwkomers (asielzoekers) die geen tijd hebben gehad om examen Nederlands in Burkina-Faso of in Somalië bijvoorbeeld af te leggen. Maar bon. Nu zonder ironie: sociale tolk is een vrijwilliger die voor vertaling
per dag 20,00 EUR krijgt; daarvoor zijn er verschillende fondsen (het wordt niet als loon beschouwd; wel als een soort stimul; anders moeten ze beëdigde vertalers uitnodigen voor 40,00 EUR
per uur). Als een sociale tolk door het Rode Kruis uitgenodigd wordt, gebeurt de betaling door het Rode Kruis die wereldwijds gefinancieerd wordt. Ik ben ingeschreven als sociale tolk Russisch (voor alle nationaliteiten die Russisch spreken), en ikzelf neem geen enkel cent voor die vertalingen; maar ik vertaal (nu) heel zelden (eens om de twee of drie maanden ofzo) en max. 2u lang (wel gratis). En bedankt dat u mij daarvoor bedankt.
-
2) Bovendien, voor diegenen (tussen de niet-nieuwkomers) die geen Nederlands
WILLEN leren vertaal ik niet! Dat is mijn principe. Diegenen die geen Nederlands
KUNNEN leren, vertaal ik wel!
-
3) Ik neem geen verantwoordelijkheid om je aanvallen te beantwoorden waarom dat je belastingsgeld betaalt voor diegenen (tussen de niet-nieuwkomers) die geen Nederlands
WILLEN leren.
Trouwens, wat hebben de russen
bijvoorbeeld daarmee te maken (openingspost)? Dat xenofobie een soort storing is, wist ik het wel, maar ...