Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Ja, maar niet 'wijd en zijd'.
Ik ken geen enkele samenleving waar het incestverbod wettelijk verboden is, maar niet 'moreel' (je snapt het verschil wel), maar omgekeerd zijn er natuurlijk wel.
Edit: alhoewel ik niet uitsluit dat er zo'n waren.
|
Definiëer "wijd en zijd"? Je moet natuurlijk wel een rechtsbeginsel en een rechtsgevende macht hebben vooraleer je iets wettelijk kunt verbieden - het lijkt me inderdaad logisch dat vele stammen in Papoea Nieuw-Guinea inderdaad nog nooit van een wettelijk verbod hadden gehoord.
Nesilim-Codex
Citaat:
188. If a man have intercourse with his own mother, it is a capital crime, he shall die. If a man have intercourse with a daughter, it is a capital crime, he shall die. If a man have intercourse with a son, it is a capital crime, he shall die.
190. If a man and a woman come willingly, as men and women, and have intercourse, there shall be no punishment. And if a man have intercourse with his stepmother, there shall be no punishment; except if his father is living, it is a capital crime, the son shall die.
195. If a man sleep with the wife of his brother, while his brother is living, it is a capital crime, he shall die. If a man have taken a free woman, then have intercourse also with her daughter, it is a capital crime, he shall die. If he have taken her daughter, then have intercourse with her mother or her sister, it is a capital crime, he shall die.
|
Daarnaast bestaan er fiks wat voorbeelden van samenlevingen waar incest moreel én wettelijk verboden was, maar het toch in de hoogste éschelons voltrokken werd.
Ik denk voornamelijk aan Egypte (zeker onder de Ptolemeeën) en aan bepaalde Romeinse keizers.
Al moeten we in herinnering houden dat in het Romeinse rijk incest enkel voor de man strafbaar was zolang de vrouw niet overspelig was.