Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Een ander discussiepunt: wat is het verschil tussen inflatie en depreciatie ?
Inflatie is de toename van het gemiddelde prijsniveau in een muntzone ;
|
Niet mijn definitie. Niet voor niets bepaalt het Verdrag van Lissabon dat de ECB prijsstijgingen moet tegengaan. Van inflatie is daar geen sprake!
Inflatie noem ik de
geldgroei (voor zover die niet door een toename van de productie wordt geschraagd, maar goed, dat was de laatste jaren meestal een detail). Als de ECB de geldgroei moest tegengaan, dan zou zij hebben voorkómen dat zowat overal ter wereld valutareserves in euro zijn aangelegd en dat China bijna een biljoen aan euro-obligaties heeft gekocht. Want dat is verdoken inflatie die niet in prijsstijgingen tot uiting komt. Tot iedereen de euro begint te dumpen. Maar eerst moet wel nog de dollar crashen, en misschien zal dat de euro zelfs tijdelijk doen stijgen en dus schijnbare deflatie veroorzaken. Dat zal ons echter niet van de ondergang redden.
Maar jouw definitie wordt algemeen in de media gehanteerd, die ons dan ook wijsmaken dat de ECB inflatie bestrijdt. Ik beschouw dit als een zeer gevaarlijke volksmisleiding, die slechts zal werken zolang de bestaande zeer hoge inflatie niet in prijsstijgingen tot uiting komt. Als het hek eenmaal van de dam is, zullen we van geluk mogen spreken als de schade tot IJslandse toestanden beperkt blijft. We hadden de geldcreatie nooit aan de overheid mogen overlaten. Geef iedere burger het recht om zijn eigen valuta uit te geven, en het zal gauw gedaan zijn met ongedekt geld!
Wat dat betreft, ben je me nog lang niet liberaal genoeg, Patrick.