Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
Binnen de EU zijn er landen die meer van de EU krijgen dan ze er aan bijdragen, dat zijn netto ontvangers. Griekenland bijvoorbeeld krijgt meer geld van de EU dan het aan de EU geeft. Idem voor Frankrijk.
|
Bron?
Er zijn ook landen die meer aan de EU afdragen dan ze er uit ontvangen. Dat zijn netto betales. Nederland bijvoorbeeld betaalt meer dan het ontvante. Duitsland ook, net als het VK.
Bron?
Wat is België in die context?
Citaat:
En, vreemd genoeg, is ook Zwitserland een netto betaler.
|
Bron? En op welke manier?
Citaat:
Zwitserland ontvangt helemaal geen geld van de EU,
|
Haar dure munt en lonen maken de producten uit de unie (80% van de producten in Zwitserland) natuurlijk des te interessanter... Maar daar bezondigen zich landen als Denemarken, Zweden en het VK ook; dat is wel waar. Bestaat er zoiets als een speciale importtaks op producten uit Zwitserland? Zo niet waarom niet? Als je in het midden van Europa de ballen hebt om foert te zeggen aan de Unie zou je daar toch ook de negatieve gevolgen van moeten dragen? De Unie is niet de hoer die je gebruikt als je ze nodig hebt en wegsmijt als je ze niet wil... De Unie moet ook niet met zich laten sollen; Zwitserland is een geïsoleerd stukje grond in het midden van haar grondgebied.
Hoeveel? Op welke manier?
Citaat:
Oa aan het stabiliteitsfonds voor Oost Europa,
|
Daar zal je ook moeten helpen dat ken ik niet

; en wat heeft dat exact met de Europese Unie te maken?
Citaat:
en aan de werking van een hoop Europese instituten waar het ook lid van is.
|
Obviously dat zijn ook andere instituten.
Citaat:
En Zwitserland heeft ook behoorlijk wat geld op tafel gelegd voor de redding vna de geplaagde Griekse en Ierse overheidsfinanciën.
|
Weeral sorry maar ik kan mij daar niks bij inbeelden; bron graag?
Het is niet mijn bedoeling dooddoeners te zetten hoor maar ik zou mijzelf graag een beeld willen vormen bij hoe Zwitserland aan de Unie betaald (wat trouwens niet meer dan normaal zou zijn).
Citaat:
Dus de stelling dat Zwitserland gratis en voor niks van Europa profiteert is feitelijk onwaar.
|
Ok dat gaan we later eens herbekijken dan. Het kan zijn dat ik me vergis... maar ik zie niet in hoe een land dat 80% van haar producten uit de Unie haalt en die verkoopt aan 2x of zelf 3x de prijs; op lange termijn dit systeem kan overleven. Zelf met hun bankenstelsel en �* la limite een goedkoop energiestelsel blijft het zeer de vraag hoe ze het uithouden. Ik gok dat ze gewoon teren op de welvaart gecreëerd door de Unie en er schoon de nadelen van weren.