Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior
Dit fragment ter overweging
Krantenknipsel d.d. 8 augustus 1790, te midden van de eerste Belgische revolutie.
" Koning Leopold" = Leopold II van Oostenrijk die gevraagd wordt om de grondwetten van de Belgische provincies te herstellen;
O' Hearn en Bouiffes: afgevaardigden van Van Der Noot op rondreis aan verschillende Europese hoven.
|
In die periode was België een synoniem voor Nederland. Verenigde Belgische Staten was hetzelfde als Verenigde Nederlandse Staten. Niet zo een slimme zet van u. Het is pas tijdens de Franse tijd en de Nederlandse tijd dat er meer en meer een verschil gemaakt werd tussen Belgisch en Nederlands. Maar zoals gezegd zal u het debat verliezen als u wil aantonen dat België bestond voor 1830 door gebruik te maken van de terminologie.
En dat terwijl heel duidelijk is wanneer er sprake was. De genese van België is er geweest na de val van Antwerpen. 1585 als ik me niet vergis. Men kan daar een boom over opzetten met enkele gebieden als Loon en het huidige Nederlands Limburg en over het feit dat er zeer gedecentraliseerd bestuurd werd, maar daar is in essentie de Nederlanden opgesplitst in België en Nederland, al waren die namen zeker niet in gebruik als dusdanig. Dit is zo overduidelijk dat ik je ervan verdenk dat je een match wou spelen met een opstelling waarbij je niet anders kon dan verliezen. Is er een gokchinees langs geweest misschien?