Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
de privatisatie-successen vind je bij weinig gebruikte verbindingen zoals in Noord-Denemarken, Hamburg-Flensburg, etc
|
Dat heb ik ook gezegd: ik had het over kleine, voor de DB onrendabele lijnen. Privatisering kan een oplossing zijn en hoeft niet bij voorbaat, zoals sommigen doen, afgewezen te worden.
Bijvoorbeeld heeft de NMBS indertijd de grote fout gemaakt de lijn Brugge-Gent langs Maldegem af te schaffen en een deel van de spoorwegen ervan (Brugge-Maldegem) zelfs volledig uit te breken. Dat zou nochtans een heel goed alternatief kunnen zijn voor de minder comfortabele busverbinding die er nu is: Brugge is tegenwoordig een trekpleister op zondag en daarenboven zouden heel veel toeristen met de trein van Brugge naar het spoorwegmuseum in Maldegem kunnen komen. Een zondagse stoomtrein Brugge-Maldegem zou ongetwijfeld voor heel wat Japanse toeristen een druk bezocht evenement worden. Typerend is ook dat de NMBS op geen enkele wijze het Maldegemse stoommuseum helpt of bijstaat (logistiek noch financieel), in tegenstelling tot bepaalde Waalse stoomcentra...