"Post-De Wever" of "Post N-VA" wil uiteraard niet zeggen dat die plots zouden verdwijnen en geen rol meer hebben. Het epicentrum van de Vlaamse dynamiek zal gewoon moeten verschuiven naar een andere structuur, organisatie of beweging die de nieuwe drijvende kracht wordt.
Ik blijf er overigens bij dat men naar een strategie buiten de partijpolitiek om moet zoeken. Partijen hangen onvermijdelijk af van het particratische systeem waarin ze werken, zelfs het VB draait braaf mee in het Belgisch partijpolitieke model. De 'V' partijen zijn vandaag de motor en zuigen alle Vlaamse dynamiek (en alle Vlaamse militanten) op, maar ze zouden eigenlijk slechts het politieke hulpmiddel mogen zijn van een stevige volksbeweging. Ik zie meer heil in de manier waarop de Catalanen, de Basken of de Welshen vandaag werken.
Enkele kernpunten waar meer aandacht aan besteed moet worden:
- de rol van de VVB moet dringend geëvalueerd worden. De VVB is vandaag een schim van wat ze ooit geweest is.
- Gedaan met het kaakslagflamingantisme en het "rol uw matten" gezaag. Voor een volk van zagers en klagers gaat niemand respect opbrengen.
- meer aandacht voor de Nederlandstalige muziek en dit in ALLE muziekgenres. Eigenlijk had de VVB of een andere organisatie al lang zelf concerten en festivals moeten organiseren. De Eisteddfod in Wales vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het moet.
- Werken aan een toenadering tot allochtone gemeenschappen, toch zeker die die de bereidheid tonen in zekere mate te integreren in de Vlaamse maatschappij. Dat is ook meteen de beste manier om radicale islamisten het gras van onder de voeten weg te maaien.
- De Vlaamse Beweging zou zelf het initiatief moeten nemen om het tekort aan onderwijs in het Nederlands op te vangen. Men moet daar geen diploma voor hebben, veel allochtonen zouden al ver geholpen zijn met gewone huis- tuin en keukentaal. Elders is er een draad over een project in Brussel, dat zou moeten uitgebreid worden.
- aanknopingspunten zoeken met het brede middenveld, en niet alleen de zakenwereld zoals vandaag gebeurt.
- Men moet ook eens buiten het kmo-kader durven denken. Waarom zijn er geen Vlaamse landbouwcoöperaties? Waarom is er geen Vlaamsgezind LETS-netwerk? Waarom bestaat er geen Vlaams 'geneeskunde voor het volk'? Een Vlaams kunstenaarscollectief?
|