Los bericht bekijken
Oud 28 december 2010, 09:58   #78
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De balans tussen kwaliteit (= levensduur onder andere) en prijs is altijd een overweging die op verschillende dingen berust. Een wasmachine die 30 jaar meegaat, daar heb ik niks aan. Ik ga die misschien 4 of 5 keer moeten verhuizen, en ik ga die binnen 10 jaar beu zijn. Bovendien gaat het moeilijk worden om die nog eens laten te repareren binnen 20 jaar. Een wasmachine die 2 jaar meegaat, da's ook niet goed, dat is teveel rompslomp, en teveel risico om in panne te vallen als het niet uitkomt. Ik vind een gemiddelde levensduur voor spullen van ongeveer 10 jaar prima. Tegen dat je verhuist kan je ze zonder teveel hartpijn weggooien en nieuw kopen, en toch heb je er een redelijk genot aan zonder teveel pannes. Waarschijnlijk vandaar dat de meeste "duurzame" consumptiegoederen (wasmachine, TV,...) ongeveer 10 jaar meegaan, he.
Dat wil zeggen dat je in je volwassen leven een 6-tal generaties "spul" hebt, wat toch wel redelijk is, niewaar ? Dat komt overeen met de verschillende fasen van je leven: beginnend werk, jong gezin, middelmatig gezin, gezin met "grote kinderen", jong senior, gepensioneerde, ouw peeke.
Grosso modo.
Elk komt overeen met een verschillende vorm van behoefte, met een verschillende "levensstijl", een verschillende koopkracht, ...
Je lijkt op de originator van klimaatconferenties, wou je zo in de geschiedenisboekjes komen ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden