ma 27 dec 2010
Automobilist ramt ambulance in Zutphen ZUTPHEN -
Op de kruising van de Den Elterweg (N348) met de Kleine Omlegging in Zutphen zijn maandagmiddag kort na half twee een ambulance en een personenauto op elkaar gebotst.
De politie bezig met het afhandelen van het ongeval. Foto: Nicolaas Kerkmeijer Een 86-jarige automobilist uit Barchem reed op de Kleine Omlegging vanuit de richting Lochem en wilde de kruising recht oversteken. Daarbij zag de man de met zwaailichten en sirenes rijdende ambulance over het hoofd. De ambulance kwam uit de richting Deventer.
De ambulance van de ambulancedienst uit Deventer vervoerde een patiënt die met spoed naar Gelre ziekenhuis in Zutphen moest. De patiënt is door een andere ambulance overgenomen en weggebracht.
Zowel de bemanning van de ambulance als de automobilist en zijn 80-jarige echtgenote zijn bij het ongeluk ongedeerd gebleven.
Wel heeft het overige verkeer ter plaatse enige tijd hinder ondervonden van het voorval.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8...__.html?p=32,2
Mijn vraag die opkomt: wanneer stoppen met rijden? Welke leeftijdscategorie is nog geschikt?
Jongeren zijn overmoedig en ouderen zien het niet meer. Met ouderen,int algemeen, bedoel ik 70+. Er zijn uiteraard uitzondering op, heb laatst nog iemand van 100 gezien die vlot rijbewijs had verlengd en vlot auto reed.
Maar heb ook in mijn werk (zit veel op de baan voor werk) veel ouderen gezien die bij minste de kluts kwijt zijn, te traag reden e.d
Zelfs eens eentje gezien die de oprit snelweg opreed en na 10m in de achteruit ging omdat ze verkeerd zat. Ge zult er maar achterrijden, daar staat ge dan, levensgevaarlijk in achteruit en willen keren.
Stonden daar gelukkig zoiets als verkeersregelaars ivm wegwerken en die hebben mevrouw met handen en voeten moeten uitleggen. En wij maar wachten, klein beetje file voor de oprit.
Tja tot hoever mogen en kunnen ouderen rijden, moet ge aan hun zelf overlaten of overheids ingrijpen als ze niet meer kunnen.
Ik weet als ik ooit 70 ben en het lukt niet meer stop ik zelf. Ga veel fietsen, kinderen wonen in zelfde dorp, bushalte voor de deur...