Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2004, 11:35   #1
Henry
Burgemeester

Standaard

Als oud-student journalistiek ben ik behoorlijk geschokt door het gedrag van de media in deze campagne. Ik vind dat het goed is dat alle partijen voldoende aan bod komen, maar de manier waarop is soms toch wel heel vergaand.
- De Morgen publiceert een opiniebijdrage van een politiek journalist die beweert dat sp.a-spirit vlaamsgezinder is dan het Vlaams Kartel.
- Yves Desmet beweert dat VLD te rechts is en stemmen verliest aan de linkerzijde.
- Yves Desmet verdedigt in Conincx en Van Wijck de sp.a-standpunten door staalhard te beweren dat Groen! niet nodig is, dat Groen! een kartel moest vormen met sp.a en dat Groen! de linkerzijde verzwakt.
- De Morgen noemt de N-VA consequent een rechtse, conservatieve Vlaams-radicale partij en schuwt de negatieve ondertoon niet.
- De VRT-stemtest is volstrekt onwetenschappelijk. In de eerste uitzending wordt de jokerstelling van CD&V/N-VA in het besluit genegeerd.
- In de stemtest wordt N-VA de "zusterpartij" van het Vlaams Blok genoemd. Dit is enkel het gevolg van de Vlaams-nationalistische stellingen, terwijl vooral het racisme van het Blok het grote verschil is met N-VA. De aanwezige journalisten doen geen moeite om dit te verduidelijken en genieten zichtbaar van dit resultaat. "Politicoloog" Kris Deschouwer idem.
- Vlaams-nationalistische stellingen worden in de stemtest duidelijk geabstraheerd.
- De "communities" in de stemtest zijn goed gekozen. Drie keer raden bij welke partij communities zoals "mensen zonder tv" en "moslims" uitkomen bij de laatste stemtest.
- De media doen verwoede pogingen om CD&V en N-VA uit elkaar te spelen.
- De media hameren op de "arrogantie", "zegezekerheid" en "regeringswissels" van CD&V. Terwijl stembusakkoorden van vorige regeringen worden doodgezwegen.
- Na de stemtest komt sp.a met negen stellingen die zo uit de populairste stemtest-resultaten komen. sp.a is blijkbaar heel erg "vooruitziend".
- sp.a-spirit is toevallig de laatste partij die aan bod komt in Audit04.

Het moet voor CD&V'ers lastig zijn om al dit soort dingen te moeten ervaren. Persoonlijk vind ik het zeer jammer dat de alomgeprezen objectiviteit in de media verdwenen is.