Los bericht bekijken
Oud 30 december 2010, 16:22   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikus Bekijk bericht
Pastoor Schilder begint tijdelijk restaurant
TILBURG - De financiële krapte noopt parochies tot creativiteit. Harm Schilder, landelijk bekend als de klokkenluidende pastoor te Tilburg, maakt van zijn pastorie in februari een maand lang een restaurant.

'We hopen hierdoor eindelijk de investering in het interieur van de kerk te kunnen plegen waar we al zo lang tegenaan hikken. Offertes moeten nog aangevraagd worden, maar er zijn tienduizenden euro's nodig om de kerk goed te schilderen en van nieuwe verlichting te voorzien.'

Op vrijdag- en zaterdagavond betalen gasten 75 euro voor een viergangenmenu; op zondagmiddag is er een 'walking-diner' voor 60 euro. Schilder treedt op als gastheer en introduceert ook sprekers uit de wereld van kunst en media. 'Ik kan nog niet met namen naar buiten komen. Antoine Bodar kon helaas niet.'

Schilder is lang met vergunningen bezig geweest. 'Eerst kreeg ik van de gemeente te horen dat een evenementenvergunning nodig was. Later werd het een horecavergunning. Maar omdat ik nu, naast wisselende kookclubs, ook een professionele chef-kok heb, valt onze activiteit onder catering. Een speciale vergunning heb je daarvoor niet nodig.'

Hoewel Schilder zegt dat hij voor zijn restaurant in de pastorie geen vergunningen nodig heeft, wil de gemeente daarover 'toch wel eens met hem praten'. 'Of de pastoor gelijk heeft dat er geen vergunningsplicht is, gaan we met hem bespreken. Mogelijk zal hij gebruik moeten maken van een tijdelijke horecavergunning', zegt een gemeentewoordvoerder.

Het restaurant gaat Tintinnare heten. In het Italiaans betekent dat 'klokkenluiden'. Schilder ziet ook pastorale voordelen: 'Mensen komen in beweging. Er ontstaat een nieuw netwerk.'

Gaat Schilder ook elke keer de klok luiden als het restaurant opent? 'Best een goed idee, ja. Ik zal het er eens over hebben.'

geplaatst:
30-12-2010 - 11.57
Persoonlijk vind ik dat men de pastoors een degelijke wedde moet geven. En ik meen dat. Die mensen doen ook veel goed. Men vergeet dit wel eens.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 16:28.
system is offline   Met citaat antwoorden