Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan B.
In Nederland gaat het helaas de verkeerde kant op. Vorige week sprak ik nog met een Nederlandse hoogleraar. Bij onze noorderburen staat het de docenten vrij of ze in het Nederlands of het Engels lesgeven. Echter, als ook maar één student zegt het Nederlands niet meester te zijn, dan is de docent *verplicht* zijn lessen in het Engels te geven. Het omgekeerde is uiteraard niet het geval.
|
Dat verbaast mij zeer. Weet u misschien om welke opleiding het gaat en aan welke universiteit? Ik ken wel aparte studies die gericht Engelstalig zijn (zgn. University College) en studies waar bepaalde vakken in het Engels worden gegeven, maar dat men vrije keus zou hebben tussen Nederlands en Engels of dat het verplicht zou zijn in het Engels les te geven, dat heb ik nog nooit gehoord. Dit jaar heb ik al wel een vak gehad waarbij enkele studenten uit Duitsland en Oostenrijk meedraaiden, maar zij hadden duidelijk een cursus Nederlands gevolgd en spraken de taal haast perfect. Zij konden dus ook gewoon de Nederlandse colleges volgen.
Bij mijn studie is het zo, dat met ingang van dit collegejaar en de invoering van het bachelorsysteem, in het eerste jaar enkele keuzevakken in het Engels aangeboden worden, om buitenlandse studenten de mogelijkheid te geven in Nederland colleges te volgen. Dit is natuurlijk belachelijk, niet alleen omdat het onderwijs er niet voor buitenlandse studenten is, maar ook omdat de verplichte cursus Nederlands voor buitenlandse studenten blijft. Men zou dus net zo goed als die studenten uit Duitsland en Oostenrijk gewoon een Nederlandstalig college moeten kunnen volgen.
Maar ondanks dat hebben studenten nog altijd de vrijheid om deze vakken NIET te kiezen en andere keuzevakken te nemen. De instructietaal van alle andere vakken is gewoon Nederlands en dat ligt ook vast. Een docent kan dus niet zelf besluiten om over te schakelen op het Engels of een andere taal, en het kan ook niet verplicht worden als de Nederlandse studenten daar niet achter staan. Bij mij hoeven ze in ieder geval niet aan te komen met een Engelstalig college, daar betaal ik niet voor!