Louter vanuit ecologisch oogpunt is bezit van land (en natuurlijke bronnen in het algemeen) een zeer nefaste vorm van uitbuiting. Niet alleen van de mens, maar van de natuur zelf ook. De voorbeelden van de rampzalige toestanden waarnaar bezit van land kan leiden zijn er in overvloed: het is door het bezit en de drang naar continue expantie (lees: winst) dat momenteel al zeer grote delen van de natuurlijke reserves (wouden bvb) zijn verdwenen.
Het geeft wel te denken dat om ecologische catastrofes te vermijden, regeringen steeds genoodzaakt zijn om de vrije markt net aan banden te leggen (bvb bedrijven te verbieden bomen te kappen). Voor zover dan het idee dat meer vrije markt meer heil zal brengen. Ecologisch gezien is net het omgekeerde waar: het kapitalistische systeem heeft tot nu toe alleen maar zich als een parasiet gedragen.
Ik heb het concept van het 'bezit' van land eigenlijk altijd al merkwaardig gevonden. Welke gek is er eigenlijk op het idee gekomen om te zeggen 'voila, dit stuk bos is nu van mij en ik doe er mee wat ik wil'...
Overigens, communisten zijn zelf meestal ook niet vies van ecologisch parasiteren. De USSR onder allerhande vijfjarenplannen heeft met grootschalige industrie ook allerhande ecologische catastrofes veroorzaakt.