Discussie: Religie moet dood
Los bericht bekijken
Oud 31 december 2010, 18:10   #91
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De vraag 'waar komt god vandaan' is enkel relevant als je aanvaard dat er een god is. Mijn persoonlijke opinie is dat er geen begin & einde is aan onze realiteit, maar eerder dat de energie nu aanwezig is, altijd aanwezig was, in verschillende cyclussen, van expansie & contractie, we zitten nu in een expansiefase, en ooit komen we terug in een contractiefase, en dan herbegint alles gewoon van vooraf aan. De interessante vraag is dan natuurlijk, waarom is er een contractie? Misschien is dit het uiteindelijke gevolg van de zogenaamde 'big freeze', en komt het universum in een staat waarin de aanwezige energie/materie zodanig reageert dat het 'in elkaar stort'. Nu ja, het is maar een gedacht, en alles behalve zeker, maar het lijkt me minder absurd dan een god.
Allemaal aannemelijk, maar dan blijf je wel mijlenver van het filosofisch concept "God" weg. De metafysische ordening boven de chaos van het fysische bestaan.

Ik blijf erbij dat agnosticisme, zelfs atheïsme een gemakkelijkere weltanschauung is dan het christendom.
xrc is offline   Met citaat antwoorden