Los bericht bekijken
Oud 26 april 2002, 11:10   #6
Anonymous
Partijlid

Standaard

Hoi,

Ik heb zo de indruk dat we grotendeels dezelfde mening zijn toegedaan.

Wat de uitbreiding van de kieskringen betreft, heb ik echter nog een extra bedenking. Je schreef :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Deman
En de uitbreiding van de kiesdistricten: vind ik ook positief. Zo kunnen kleinere partijen die anders moeite hadden om een volledige lijst per district samen te stellen nu met één lijst komen voor een ganse provincie zodat ze evenveel kansen maken als de andere partijen.
Dat vind ik dus ook zeer positief, maar ergens ontgaat me de logica van deze wijziging in het licht van de verklaringen van sommige voorstanders van deze hervorming. Deze hervorming van het kiesstelsel wordt door veel eminenties aangehaald als een methode om de versplintering van het politieke landschap in te dijken, en de 5%-kiesdrempel is inderdaad een maatregel die daar duidelijk op gericht is. Anderzijds stel ik dan echter vast dat men het de kleine partijen net gemakkelijker maakt om op te komen bij de verkiezingen, dankzij de reden die jij aanhaalde. Ze kunnen inderdaad met een beperkter aantal mensen opkomen in een groter gebied. Zijn dit - in dat opzicht - dan geen tegenstrijdige maatregelen ? De 5%-kiesdrempel hindert kleinere partijen, terwijl de uitbreiding der kieskringen een substantieel voordeel biedt voor diezelfde kleinere partijen.
Of is het er de traditionele partijen dan echt alleen maar om te doen méér stemmen te ronselen dankzij een grotere invloedssfeer voor hun grote kanonnen, zoals daar zijn ene Stevaert, Vande Lanotte, ... ?

Mvg,

MV
Anonymous is offline   Met citaat antwoorden