1 januari 2011, 14:25
|
|
Gouverneur
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Ik dank je voor het werk dat je hier aflevert.
Maar je hoefde dit niet te doen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen; wel om aan te tonen wat maddox beweerde correct is.
Dat was wat mij betreft hetzelfde.
Een "mariage clerck", dat reken je toch niet bij "De "belangrijke, moderne" schriftgeleerden"
Een mooie intro op het onderwerp is het goede begin van een artikel.
Ach, een moefti, vertelt dat het niet tegen de islamtisch wet is voor meisjes om te huwen onder de 15 jaar. Dat is toch niet "de consumatieleeftijd van dat huwelijk op 9 jaar gebracht"
De Moefti in kwestie zei: It is incorrect to say that it's not permitted to marry off girls who are 15 and younger. A girl aged 10 or 12 can be married. Those who think she's too young are wrong and they are being unfair to her.
En wat je smalende toon "ach een moefti" betreft... Citaat uit wikipedia:
Citaat:
Een moefti is een hoge wetsgeleerde in de islamitische wetgeving. Hij heeft het door sommigen als bindend ervaren gezag om juridische uitspraken te doen in de vorm van fatwa's. Moefti's vormen een belangrijke link tussen de theorie en de praktijk van de wetgeving. Een moefti is geen rechter, omdat zijn fatwa's in principe niet bindend zijn. Ze kunnen echter wel een rol spelen in de rechtspraak. Boven de moefti's staat alleen de grootmoefti.
Verschillende islamitische landen, met name die met islamistische wetgeving zoals Egypte, Tunesië of Saoedi-Arabië, hebben islamitische geleerden aangesteld als landelijke moefti's. Deze geleerden hebben een door de staat erkende officiële positie en werken vaak als adviseur van de regering. Het bekendste voorbeeld hiervan is Saoedi-Arabië waar op dit moment Abdul Aziz Aal ash-Shaikh werkzaam is. In het verleden was dit Abdul Aziz bin Baaz. Bin Baaz was in zijn tijd een van de machtigste mannen van het koninkrijk.
|
(...snip...)
Blijkbaar is er dus geen consensus binnen de islam.
Wat je hier voortdurend aantoont is dat er geen consensus is.
Er is geen consensus, maar er is wel de praktijk, en vooral... er is de Sunna ! Men dient de Profeet's levenswandel als lichtend voorbeeld na te volgen. Wat hij deed is geoorloofd, ja zeker aanbevelenswaardig, en je zou volgens sommige wetsgeleerden zelfs kunnen zeggen: verplicht na te volgen.
Ja, iedere persoon voor wie "het wenselijk is om meisjes zo jong mogelijk uit te huwelijken," is er één te veel.
Ben ik het helemaal mee eens.
Jij toonde helemaal niet aan dat De "belangrijke, moderne" schriftgeleerden hebben al lang de consumatieleeftijd van dat huwelijk op 9 jaar gebracht.
Het komt zeer goed naar voren in de "uitzonderlijke" uitspraken van rechters in moslimgebieden. Pardon ? En de laatste webstek waar ik naar verwees ? Staat een heel lijstje van schriftgeleerden in, een deel ervan "modern". Naast Grand Mufti of Saudi Arabia, Sheikh Abdul Aziz Al-Sheikh ook nog Sheikh Mohamed Ibn Abderrahmane Al-Maghraoui, Ayatollah Khomeini, Dr. Ahmad al-Mu’bi (ja, zo'n Saoudi-Arabische "marriage clerk"), Sheikh Mohamed Ben Abderrahman Al-Maghraoui, Mufti Ebrahim Desai die actief is op de Ask-Imam webstek, Imam Sani (Nigeriaanse godsdienstbedienaar), Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid, Sheik Mohammed al-Hazmi (wetgever in Yemen), Sheikh Hamoud Hashim al-Tharihi, Secretaris-Generaal van de "Vice and Virtue Committee" en lid van de Islah-partij in Yemen. Op die pagina is nog een link en die verwijst naar een andere pagina waar ik nog verwijzing vind naar Sheikh ibn Baz on the Q & A site of the Muslim Students Organization of the University of Houston.
Uitspraken van rechters kan ik moeilijker aanhalen daar ik niet goed weet welke bronnen daarover te raadplegen (en ik ook geen Arabisch kan lezen). Maddox beriep zich vooral op krantenartikels over rechtszaken waarin de uitspraak in de meeste gevallen was: "de vrouw moet terug naar haar man". In een enkel geval, zoals dat van een Yemenitisch kind-bruidje, werd haar toegestaan te scheiden. Dat enkel geval is echter geen tegengewicht voor de vele andere gevallen waarin de meisjes wèl terug naar hun echtgenoot moesten keren.
(...snip...)
Staat dat ook in de Koran " dat je mag nemen wat je wilt, als je er maar mee weg komt"?
Er staat vooral dat je als gelovige man kunt doen wat je wilt, er is voor zowat alles wat een man maar kan doen een vers te vinden dat het goedpraat. Het citaat dat ik aanhaalde heeft vooral te maken met de persoonlijke problemen (en politieke noodzakelijkheden) van de Profeet die door de plotse openbaringen van nieuwe verzen heel toepasselijk werden opgelost. Die openbaringen zorgen er in deze moderne tijden voor dat Moslims zo'n beetje kunnen doen wat hun hartje begeert: diefstal, plundering, slavernij, veelwijverij, verkrachting, pedo-sex.. .
|
|