Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Jammer dat je in je openingszin niet schrijft wat je in mijn post precies fout vindt. Ik zie in jouw post geen opvattingen die strijdig zijn met wat ik schreef. Ik bakende het gebied af waarop volgens mij de moraal van moslims wordt betrokken en jij vertelt wat volgens jou de basis is van het morele denken van moslims. Dat zijn verschillende zaken en die hoeven niet strijdig te zijn. Verder wil ik nog mijn mening geven over je post (*):
1)2) De basis van moraal is altijd een besef van deugd en ondeugd, of eervol en oneervol, en niet schaamte. De moraal leert men van de gemeenschap waartoe men behoort en men wordt daarmee ook door de gemeenschap beoordeeld. Schaamte ontstaat pas na het begaan van een ondeugd. Dat ouders zich schamen voor ondeugden van hun kinderen is niet typisch voor moslims. Tot de jaren tachtig was het bijvoorbeeld in het (christelijke) Westen gebruikelijk dat ongehuwde meisjes die zwanger raakten uit huis geplaatst werden om soms na de bevalling zonder kind weer terug te keren. Dit gebeurde om de ouders de schande, het schenden van hun eer, te besparen. Ook hier gaat het eergevoel verder dan de eigen persoon.
3) Ik denk dat weinig mensen een eigen moreel inzicht hebben en daar naar handelen. Behalve dan als het ongezien is. Ik veronderstelde een andere oorzaak voor het niet evolueren van de moraal van moslims. Namelijk, dat de koran en deels ook de hadith worden gezien als morele handboeken met een eeuwige waarde. In die handboeken wordt de vrouw ondergeschikt en inferieur genoemd aan de man en wordt de verhouding tussen man en vrouw deels geregeld. Datgene wat in die handboeken niet verboden is mag, of móet, men beschouwen als toegestaan. Moslims zullen traditionele opvattingen over de rechten van kinderen en vrouwen dus toetsen aan de koran en de hadith en niet aan de ethiek van de Verlichting.
|
Ik dacht dat u dit zelf wel zou zien, het famillierecht is een gevolg van eer en schaamtecultuur en het probleem zit dus daar!
Om het islamitisch denken te begrijpen moet u uw eigen referentiekaders los laten, wat betekent eer binnen christelijke waarden? Handelen in overeenstemming met je geweten.
Die betekenis heeft eer niet voor moslims; getuige bijvoorbeeld eerwraak,
Het gaat er niet over om naar eer en geweten te oordelen over de relatie van twee mensen, maar wel over hoe anderen zullen kijken naar mannelijke verwanten die de relatie niet hebben kunnen voorkomen. dat leidt tot eerverlies, en daarom wordt vaak de zus of dochter vermoord.
Eer is dus niet afhankelijk van het geweten van mannen ( hun geweten staat niet in de weg een vrouwelijke verwante te doden) maar van groepsregels die opgelegd zijn en waardoor de eer van mannen afhankelijk is van het gedrag van vrouwen. Of waar dacht u dat de hoofddoek over ging?
Ik vind uw voorbeeld dan ook totaal ongepast, het gaat niet over schaamte die ouders voelen wanneer hun kinderen een misstap hebben begaan ( uw voorbeeld is trouwens behoorlijk oudbollig!) maar over het totaal ontbreken van zelfbeschikkingsrecht voor meisjes en vrouwen die om toch vooral de mogelijk niet te bieden de " eer" van mannen te schenden beroofd worden van hun schaamlippen, vaak geen recht hebben op onderwijs, sterven omdat ze vanaf geboorte te weinig voedsel krijgen, geen medische zorg, gegeseld en gestenigd kunnen worden bij het vermoeden van " ontucht", vaak worden opgesloten, geen toegang hebben tot publieke ruimtes en openbare ambten, en ook als kind uitgehuwelijkt aan volwassen mannen.
En voor we hier weer kraaiers krijgen met geneuzel dat dit " helemaal niet eigen is aan islam en anderen toch ook de rechten van vrouwen en meisjes schenden" wil ik er even op wijzen dat geen enkele ideologie daar zoveel ruimte voor laat dan islam doet!
Het probleem met islam en koran is dat er geen hierarchie is binnen islam, niemand kan dus een standpunt opleggen als geldend, iedere moslim(a) kan zichzelf uitroepen tot " geleerde" en ook een imam is eigenlijk niets anders dan voorganger in het gebed.
Bovendien is religie en dus ook islam het middel mensen te onderdrukken en dom te houden, en in die zin dan ook totaal te verwerpen als ideologie!