Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2004, 19:26   #89
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nikolaas
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10

die mensen zijn allang dood, het was de morele elite van de eerste belgen
als er een vlaamse grondwet komt, denk je dat de bevolking hem zal samenstellen? noem mij eens 1 grondwet die opgesteld is door democratisch verkozenen

de lakmoestest voor een grondwet is het voorbestaan ervan
als de individuele rechten die erin vastgelegd werden niet voldoen, zal de natie gebouwd op de grondwet niet blijven bestaan
belgie bestaat reeds 200 jaar
het is de oudste continue democratie na de VS en het VK
de belgische grondwet diende als voorbeeld voor andere, jongere landen (Jordanie bv)

zo slecht hebben onze founding fathers het dus niet gedaan

als je het niet kan verteren dat de grondwet reeds bestaat, zal je moeten wachten tot vlaanderen onafhankelijk wordt
dan zal er nieuwe morele elite een grondwet moeten schrijven

beantwoord dit je vraag?
Bon. Je gaat er dus blijkbaar van uit dat er een morele elite bestaat. Het gemene volk is dus te stom om daar zelf over te beslissen? Volgens mij moet een grondwet goedgekeurd worden door de bevolking. Of door in een referendum pro te stemmen, of door geen referendum te houden indien men daar wel het recht toe heeft. Natuurlijk moet dan de handtekeningendrempel niet belachelijk hoog worden.
En nu over je uitgangspunt dat er een morele elite is.
Wie bepaalt dat deze 'elite' effectief boven het gepeupel staat? Zijzelf? Er moet toch iemand zijn die hen boven de rest heeft gesteld?
welk volk? hoe definieer je een "volk" als het geen nationaliteit heeft? welk criterium gebruik je om te bepalen wie tot het volk behoort als je het niet kan doen op basis van een nationaliteit? zonder grondwet is er immers geen natie, geen nationaliteit

veronderstel dat het "gepeupel" over de vlaamse grondwet moet stemmen
wie is dat dan? iedereen die in vlaanderen geboren is? en wat met degene die er geboren zijn maar er nooit echt gewoond hebben? iemand die in vlaanderen woont?

en hoe ga je stemmen? wie gaat bepalen wat de opties zijn op het stembiljet?

hoe kan een grondwet beoordeeld worden, hoe kan je beoordelen of de morele elite effectief een morele elite was? dat zei ik al: the test of time

maar als je een alernatief weet, ik luister
gm10 is offline   Met citaat antwoorden