2 januari 2011, 12:54
|
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik vind dat een uiterst simplistische notie, eerlijk gezegd, en eigenlijk zou het technisch-wetenschappelijke en economische vraagstuk van de energievoorziening niet gekoppeld moeten worden aan rechts/links tegenstellingen (waar rechts staat voor vrij initiatief en links staat voor gemutualiseerde produktiemiddelen ; of waar rechts staat voor conservatief, en links voor vernieuwend ; of waar rechts staat voor streven naar rijkdom, en links staat voor bewondering voor armoede, kies maar uit).
Het is gewoon ondenkbaar dat we binnen zeg maar 30 jaar 80% van onze energiebehoeften uit hernieuwbare bronnen betrekken, terwijl het heel goed denkbaar is dat we 80% van onze energiebehoeften uit kernenergie betrekken. Op langere termijn zijn de zaken wat minder duidelijk, maar kernenergie KAN wel op langere termijn de hoofdleverancier zijn, terwijl hernieuwbare bronnen MISSCHIEN de mogelijkheid hebben om dat te doen, maar verre van zeker.
Ok, maar dat is dan op 2 voorwaarden:
een VOLLE interconnectie die op een schaal heerst van de depressies en anti cyclonen, maw, de afmetingen van Europa ongeveer ;
een veelvuldig geinstalleerde capaciteit.
Inderdaad, op het ogenblik dat het ENKEL MAAR hard waait in het noorden van Duitsland, moet er ginder voldoende windkapaciteit geinstalleerd zijn om GANS Europa met die noord-duitse wind van stroom te voorzien EN moeten we een netwerk hebben dat de volle stroombehoeften voor gans Europa aanvoert vanuit dat noorden van Duitsland. Als 2 dagen later het nu hard waait in Spanje, moet daar in spanje ook weer eens de volle capaciteit van gans Europa staan, en moet het netwerk deze keer alle stroom vanuit Spanje naar gans Europa voeren. Europa is ongeveer goed voor 300 GW electriciteitsverbruik, en je mag dat meer dan verdubbelen als je andere fossiele brandstoffen wil uitschakelen (zoals verkeer en verwarming).
Je moet dus in Spanje 600 GW wind vermogen hebben, in Noord-Duitsland ook nog eens, in Italie nog eens, in het noorden van Frankrijk nog eens ...
Ik overdrijf maar een klein beetje hier. Uitmiddeling werkt enkel bij ongecorreleerde bronnen. Wind is gecorreleerd over de afmetingen van een depressie.
|
Wta ik me afvraag is hoeveel energie verloren gaat in warmte als de electricitiet van de ene kant van Europa naar de andere kant gestuurd wordt.
|
|