Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamaar
Het gedrag van een voetganger is anders dan een fietser. Zie fietsers eens door een autovrije straat vliegen..
Een fietser gedraagt zich anders dan een auto. De wendbaarheid van een auto is veel minder bij een zelfde snelheid als een fietser.
Een auto gedraagt zich anders dan een vrachtwagen. Het verschil in gewicht is een factor 10..20 en dat is een totaal ander versnellings- en remvermogen.
Naast de fysieke verschillen is de giftige uitstoot, bij vooral traag (=stadsverkeer), nog veel gevaarlijker dan het risico op aanrijding. Dat ziet men niet, dat ruikt men niet en het is vooral de accumalatie over jaren die bepalend is voor het al of niet krijgen van kanker- hart- en/of bloedvatenaandoeningen. Er is nog nooit iemand van kanker naast een file gestorven, maar jaarlijks zijn er 22'000 dodelijke slachtoffers tgv de giftige uitstoot van het wegverkeer.
Wie een fysieke inspanning levert ademt tot 3x meer lucht in. Fietsen tussen de files door is gewoon dodelijk (op termijn).
De concentratie in een straat met lintbebouwing aan weerszijden (canyonstreet) ligt 5x hoger dan in opengebied. In een tunnel tot 300x. Langewapper onder de grond zal veel meer slachtoffers eisen dan zou men bovengronds werken. In tunnels langer dan 1000 m moet men de vrachtwagens weren. In Antwerpen heeft men op de ring vooral vrachtwagens en de voorziene tunnelsegmenten zullen ong. 3 km lang zijn. De domste Vlaamse beslissing ooit.
Men heeft het recht overal te rijden waar men wil, maar ik pleit voor een duidelijke scheiding van de verschillende vervoerswijzen.
|
Mee eens. Fietspaden zouden altijd afgescheiden moeten zijn van de weg (omwille van de veiligheid) en best ook op enige afstade van een grote weg ( pollutie ). In dezelfde context is het ook te gek voor woorden dat er nog 2 takt brommers mogen rijden op de fietspaden, hun oliedampen verstuivend in het gezicht van dieper ademende fietsers.