Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2011, 17:30   #462
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een nieuwe staat? U bent toch niet zelf de euvels aan het oprichten waar u even later over struikelt?

We kunnen deze pijnlijke discussie beslechten, nietwaar.

Het federalisme is vanouds een typisch Germaans gedachtengoed, niet toevallig dat Duitsland en Zwitserland van de best uitgebouwde federale staten in Europa zijn.

Ook de Nederlanden, zowel de zuidelijke als de noordelijke als beide samen, zijn het grootste deel van hun geschiedenis eerder losse verbanden van gewesten (hertogdommen, graafschappen etc.) geweest. Dit is pas veranderd toen de Fransen ons hier hun jacobinisme kwamen opleggen, en het separatistisch Belgisch bewind van 1830 heeft dat unitaristisch jacobinisme van hun grote broer overgenomen.

Unitarisme en centralisme komen niet overeen met onze historische volksaard. Daarom kan een hernieuwd Nederlands verband best een confederatie van, bijvoorbeeld, een achttal historische gewesten zijn.

De confederatie moet daarbij ondergeschikt zijn aan de gewesten die echte "Länder" zijn:
- de confederatie heeft enkel die bevoegdheden die de gewesten haar toebedelen
- de gewesten heffen alle belastingen en voorzien de confederatie van een dotatie
- confederale wetgeving kan nooit voorgaan op gewestelijke wetgeving.

Ik zie echt niet in op welke wijze daarmee "een nieuw België" wordt gecreëerd.
Ge geeft mij hier een geschiedkundige uitleg en begint te argumenteren op basis van een vage term 'volksaard' die dan zou moeten kunnen verklaren waarom staten staan of vallen. Daarmee overtuigd ge mij niet.

Zoals al eerder gezegd houdt een confederatie een de facto blokkeringsmechanisme in. Wanneer er slechts twee deelentiteiten zijn zorgt dat voor de creatie van een politieke breuklijn, een beetje zoals de huidige communautaire breuklijn in België (hoewel we hier nog een gecompliceerdere structuur hebben en het moeilijk is te spreken van twee entiteiten).

Maar aangezien uw geschiedkundige kennis in orde lijkt, zou ik u een vraag willen stellen. Kent ge een voorbeeld van een tweeledige federale of confederale structuur die succesvol bleek te zijn?
Ik ken er geen, vandaar dat ik wel eens zou willen kijken of er een goede vergelijking mogelijk is. Misschien kunt ge mij hierbij helpen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden