Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
Dat klopt natuurlijk, daarom zijn er ook geen specifieke spaarkassen meer.
Alleen is de vraag in hoever die kapitaalsgarantie ook realiteit is als er een belangrijke financiële crisis optreedt. Het gaat om een garantie die ongeveer even groot is als de al uitstaande staatsschuld. Kan België een verdubbeling van de staatsschuld dragen? NEE. De garantie is dus virtueel, hoogstens van toepassing als er eens een mini-bankje failliet gaat, niet bij een systeem-falen.
Maar waar het hier om gaat is dat de staat een deel van het spaargeld opneemt met als onderpand de bezittingen van de staat zelf.
|
we gaan nu niet in detail treden, want dat zou te technisch worden, maar in de mate dat de bezittingen van de staat door haar schuldeisers kunnen aangeslagen worden, kunnen ze ook door uw kleine spaarder aangeslagen worden. Daar hoeft uw overheidsbank niet voor.
Citaat:
Niet op een manier die erg toegankelijk is voor de kleine spaarder. Bedoeling moet juist zijn om de tussenpersonen zoveel mogelijk uit te schakelen en één of een paar eenvoudige producten direct aan het grote publiek aan te bieden. Wat heb je vandaag? Sale-and-Lease-Back operaties. Wie wordt daar rijker van? De banken. PPS constructies. Wie wordt daar rijker van? De banken.
Waarom kunnen we er niet voor zorgen dat de kleine spaarder daar rijker van wordt? Blijft het geld tenminste in Vlaamse handen.
|
Ik snap echt de link tussen pakweg PPS en overheidsobligaties niet hoor. Ik heb het nooit geprobeerd, wegens geen interesse, maar het zou mij verbazen als je niet op overheidsobligaties kunt intekenen. En ja, dat gaat via uw bank, of evt. via een fonds. Dat is toch normaal?
Citaat:
De GIMV is ondertussen 100% privé geworden. Daarnaast is er nog wel de Vlaamse Participatie Maatschappij (PMV). Die zou in de spaarkas kunnen opgaan. Een aantal initiatieven rond vastgoed passen perfect in het geschetste principe van een spaarkas. Belangrijk is dat het geld direct van de spaarder naar de ondernemer gaat, en de winst op termijn terugvloeit. En niet dat de Vlaming zich zoals nu blauw betaalt aan belastingen, maar nooit iets van de winsten terugziet, die gaan nu naar de privé-partners van de PMV. De overheid zou hier dus eerder katalysator moeten spelen, eerder dan sinterklaas.
|
Jij hebt precies al aan vreemde deals deelgenomen. Ik ga nu niet in detail treden, want dit interesseert niemand, maar wat typisch gebeurt is dat fondsen, zoals de gimv, een kapitaalsparticipatie nemen in de onderneming. zij delen dus in de winst, net zoals de vermaledijde privé partner van u.
bij mijn weten is de overheid wel aandeelhouder van gimv. soit, het is zelfs niet relevant, want er zijn natuurlijk wel degelijk overheidsvehikels (pakweg sfpi).