Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Verplichten is zoals ge weet niet mijn dada, althans zeker niet onder de taalgrens. Winters zoals de laatste twee blijven een uitzondering, en voor die uitzonderingen bestaan altenatieven.
|
Echte alternatieven ? Die zijn
?
En waarom heeft Be net de langste snelwegfiles als het wat sneeuwt ?
(weet ge die belangrijkste wegen die altijd zoveel mogelijk sneeuwvrij gemaakt worden en waar het meest gestrooid wordt... 
)
Alle recordfiles tov 2008 en 2009 zijn verpulverd in 2010, en 9 van de 10 recordfiles was eigenlijk door sneeuw... ochtend of avond... hoekandanu, en dat op de snelweg hé
Als het sneeuwt (of gaat sneeuwen) gaan er toch meer mensen die "alternatieven" gebruiken, wat minder verkeer op snelwegen... en met winterbanden is zo´n vlakke rechte autosnelweg met wat sneeuw toch helemaal geen probleem... alle rijvakken kunnen dan benut worden, geen capaciteitsverlies, nog vlotte snelheden met wat meer tussenafstand is dan toch geen probleem ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...lecijfers_2010
De automobilistenvereniging Touring Mobilis heeft in
2010 49 uur met meer dan 300 kilometer file
op de snelwegen gemeten. In
2009 was dat nog maar
24 uur. In
2008 haalden we niet eens
8 uur. Touring Mobilis spreekt van een file op een snelweg als de snelheid lager is dan 50 kilometer per uur.
Gedurende een dikke 17 uur was de filelengte zelfs hoger dan 400 kilometer. In 2009 was dat 4 uur. In 2008 kwam een meting van meer dan 400 kilometer maar 1 keer voor en dat gedurende 1 uur en 25 minuten.
Touring Mobilis maakte ook een lijst van de 10 dagen in de voorbije 3 jaar waarop de zogenoemde filelengte het grootst was (zie tabel). Daaruit blijkt dat de 5 dagen met de langste files uit de voorbije 3 jaar, alle in 2010 vielen.
Slechts 2 van de 10 dagen vielen niet in 2010. De ergste verkeersellende viel op 10 februari 2010 te noteren: toen waren de files op de Belgische wegen in totaal 948 kilometer lang.
...
Oorzaken:
winter, meer auto's, minder capaciteit
Uit die rangschikking blijkt ook dat op 9 van die 10 dagen sneeuw de oorzaak van alle ellende was. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld nog de winterellende in februari. Maar ook vorige maand veroorzaakte de sneeuw, ondanks de lessen die uit de vorige winter waren getrokken, nog veel fileleed. De enige dag waarop de lange files niet het gevolg van sneeuw waren, viel op 19 oktober 2010. Er stond toen 465 kilometer file, als gevolg van een treinstaking.
VRT Ondanks de vele sneeuwfiles zijn er volgens Danny Smagghe van Touring Mobilis nog andere belangrijke oorzaken van het fileleed van de voorbije jaren. Smagghe haalt ook het gestegen aantal voertuigen op de baan aan. "We hebben vorig jaar weer een recordjaar gehad in de verkoop van wagens", weet Smagghe.
Volgens Smagghe ligt ook een verminderde wegcapaciteit aan de basis van vele files. "De meeste steden en binnensteden worden autoluw, waardoor we langer aanschuiven vanop de ringwegen rond die steden. We zien de druk op de hoofdwegen toenemen omdat de mensen aangeraden worden of gesensibiliseerd worden om zo weinig mogelijk het onderliggende wegennet te gebruiken. Dat speelt natuurlijk een rol in de lengte van de files."
datum filelengte (km) dag van de week tijd van de dag
oorzaak
1. 10 februari 2010 948 woensdag ochtend
sneeuw
2. 20 december 2010 697 maandag ochtend
sneeuw
3. 2 december 2010 647 donderdag ochtend
sneeuw
4. 19 december 2010 546 zondag avond
sneeuw
5. 1 december 2010 523 woensdag avond
sneeuw
6. 17 december 2009 513 donderdag avond
sneeuw
7. 24 december 2010 508 vrijdag ochtend
sneeuw
8. 19 oktober 2010 465 dinsdag ochtend treinstaking
9. 23 december 2010 457 donderdag avond
sneeuw
10. 23 november 2008 412 zondag avond
sneeuw
(cijfers Touring Mobilis)
http://www.vacature.com/blog/de-top-...e-meeste-files
De top 10 van Belgische steden met de meeste files
Brussel is nog steeds de horrorstad van de files, zo blijkt uit een studie van TomTom naar de meest filegevoelige steden in België. Ziehier de top 10.
Positie Stad % van het wegennetwerk met vertraging
1. Brussel meer dan 40 %
2. Leuven 31 %
3. Aalst 26 %
4. Mechelen 25 %
5. Antwerpen 20 %
6. Luik 18 %
7. Charleroi 17 %
8. Roeselare 16 %
9. La Louvière 16 %
10. Brugge 16 %