Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
"Zeg: "O ongelovigen. Ik zal niet dienen wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. En ik dien niet wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. Jullie hebben jullie godsdienst en ik heb mijn godsdienst." (109:1-6)
Dit is geen aanduiding aan christenen, joden en anderen om hun eigen geloof te behouden! Dit slaat op Mohammed zelf die vriendelijk gevraagd werd om zijn godsbeeld mee met de andere goden in de ka'aba te zetten, zodat ieder zijn eigen god kon aanbidden (d�*t is vrijheid van godsdienst). Maar Mohammed weigerde dit, met dit zeer vriendelijk vers (hij had toen nog geen macht). Raar genoeg was het niet meer zo vredelievend toen hij een groter leger had en de polytheisten de pan in hakte!
|
Dit is inderdaad een in onze tijd meest misbruikte verzen uit de koran om zogezegd aan te tonen dat Mohammed tolerant was en dat de islam niet vijandig is aan een pluriforme gemeenschap waar verschillende godsdiensten een plaats krijgen. Mohammed benadrukt hier heel duidelijk dat de heidense godsdienst in niets te vergelijken valt met "zijn" godsdienst die immers de enige geopenbaarde, waarachtige religie is. Er is geen vergelijk mogelijk.