Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2011, 09:31   #560
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Streektaal is Nederlands. Of bedoel je dat je vindt dat ik in het plat-Leids in Weert op het gemeentehuis terecht moet kunnen? Dat bedoel je vast niet. Dan bedoel je wellicht dat iedereen moet kakelen wat hij wil zonder zich verstaanbaar te willen maken? Of bedoel je dat iedereen in de kroeg moet spreken wat hij wil?
Neen dat bedoel ik niet. Ik gaf een antwoord (een vergelijking) op het feit dat men het probleem aankaart dat oudere mensen zich moeilijk aanpassen aan een nieuwe situatie. Waarbij Nederlandstaligen geconfronteerd worden met een steeds groter wordend aantal Franstalige dorpsgenoten. Dat was hetzelfde met oudere mensen die moesten overschakelen van hun streektaal naar standaard Nederlands.
Verleden week nog sprak ik met een recent ingeweken Turkse die in het plaatselijke bejaardenhuis werkte en vertelde dat ze taal-moeilijkheden had. Omdat alle bejaarden de streektaal spraken, terwijl zij in de cursus enkel standaard Nederlands had geleerd. Die bejaarden moeten zich dus ook gaan aanpassen aan de nieuwe situatie. Wat is het verschil?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden