Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C
Overdreven compensaties? Er heeft nog nooit zo weinig als compensatie op tafel gelegen. Nog nooit.
|
Alleen al het accepteren dat de faciliteiten niet worden afgeschaft is al een veel te grote compensatie.
Citaat:
Hoezo? Doordat in geval van betwisting het Grondwettelijk Hof bevoegd is? Met de beste wil van de wereld kan ik daar geen "uitholling" van bevoegdheden in zien. Als Vlaanderen de grondwet en de wetten respecteert hoeft het niets te vrezen.
|
Indien België een rechtstaat zou zijn, zou ik je gelijkgeven. Maar wat gaat een on-democratisch paritair samengesteld orgaan dan in feite beslissen in zo'n geval? De faciliteitengemeentes zijn onderdeel van het Vlaams gewest en administratieve aangelegenheden worden beoordeeld door de Vlaamse kamers van de Raad van State. Er is geen enkele reden om daarop toe te geven.
Citaat:
Als dat het doel is, is een regionalisering uit den boze.
|
De volledige splitsing lijkt mij beter.
Citaat:
Bijkomend? De mogelijkheid tot evocatie wordt net sterk ingeperkt.
|
Niet in de praktijk. Vandaag volstaan 15 senatoren om de evocatie te eisen, ongeacht taalgroep. In de toekomst heeft men ofwel 20 Franstaligen, 30 Nederlandstaligen of 38 gemengd nodig (verondersteld dat er 75 senatoren blijven). Merk in de eerste plaats de discriminatie van de Nederlandstaligen. In de tweede plaats zullen de senatoren daar niet meer zitten in naam van het volk, maar in naam van hun gewest / gemeenschap. De kans dat om communautaire redenen een wet wordt geëvoceerd met als enige doel de uitvoering ervan te belemmeren wordt daardoor een pak groter.
Citaat:
Da's dan ook één van de weinige domeinen waar iedereen het over eens is dat een regionalisering tot niets leidt.
|
En wie is iedereen volgens jou? Het links-profitariaat dat de NGOs gebruikt om aan politiek te doen?