Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc
Zo ongeveer ja.
|
okay... we verstaan mekaar
Citaat:
|
Het is misgegaan doordat men natuurwetenschappelijke criteria, ten onrechte, is gaan gebruiken om ethische beginsels te "vernieuwen".
|
Dát vind ik een nogal vreemde bedenking daar het dan al eeuwen moet mislopen doch die ethiek nog steeds niet volledig overhoop is gegooid.... de meeste basisideeën blijven.
Wie weet... ik hoor je vaker daarover 'klagen' en je pijlen richten naar de verlichting.
Maar zelfs dan moet ge toch ergens toegeven dat die vernieuwing van die ethische principes ook zeer veel 'goeds' teweeg gebracht hebben ?
Citaat:
Wetenschap leert ons niets, behalve dan dat ons bestaan volstrekt zinloos, onnuttig en bijgevolg waardeloos is. Zonder ons draait de wereld ook door. Zonder de aarde blijft het universum bestaan, maar toch trachten we dat hier wat te redden voor onze toekomstige generaties.
Bovendien heeft de moderne samenleving een opening gemaakt voor elk nieuw idee, ongeacht de traditie, die onze beschaving heeft bepaald.
Die nieuwe ideeën zijn vaak schadelijk (ongeacht de goede bedoelingen die erachter zitten.) omwille van hun utopische karakter.
Een oud gezegde: "De perfectie is de vijand van het goede" is daarop perfect van toepassing.
Enfin, ik zou hier nog lang over kunnen doorgaan, maar ik houd ermee op.
|
Ja... ik volg je... maar ik ben het er niet meteen mee eens (zie bovenstaand stukje)... deels ben ik het ook eens met je ( misschien wordt ik gewoon ook wat ouder

)