Los bericht bekijken
Oud 13 juni 2004, 13:34   #11
Astenblieft mensen
Minister

Astenblieft mensen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astenblieft mensen
Ik gebruik dit voorbeeld om een vergelijking te maken met een andere vorm van geloof: eentje die in deze samenleving volledig is geaccepteerd ook al hangt eenieder dat geloof op zijn eigen manier aan.
Niet alle religies zijn het zelfde en het aanhangen of verdedigen van elke religie dus ook niet.
Dat zeg ik

Citaat:
Dat het gedachtengoed van een slavendrijver wordt aangehangen is in mijn vergelijking hetzelfde als het christendom aanhangen die van oorsprong ook mensen stenigde en homosexuelen uitkakten. Ook niet zo fraai dus.
Citaat:
Het Christendom (is net als de islam) een afsplitsing van het Jodendom. Dat het christendom niet voor steniging mag wel duidelijk zijn met het verhaal dat Jezus de steniging van overspelige vrouw heeft voorkomen ("Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen"). Voor het christendom verwijst men dus naar het Nieuwe Testament. Inderdaad is het zo dat het Nieuwe Testament homosexuelen uitkakt (brief aan de Romeinen).
Juist. En als je niet in Christus geloofde kwam je in de hel (God weet hoe het daar is!) en als je je vrouw bedroog mochten ze je kielhalen of doodknuppelen of je hand afhakken of op de schanpaal plakken. Met andere woorden: ze waren (ervanuitgaande dat het een op waarheid berust verhaal is, waar ik al geen zak van geloof) ook geen echte lieverdjes, die Christenen.

Citaat:
Het gaat erom iemand niet te veroordelen op zijn politieke, of religieuze achtergond. Omdat je niet iedereen over 1 kam kan scheren.
Als dat links is, prima, dan sta ik daar 100% achter.
Er is dan ook een verschil tussen achtergrond en welke politieke of "religieuze" stroming men aanhangt [/quote]

Dat zeg ik. Het gaat erom wat men doet (!) met zijn of haar geloof. Als er hier een verdwaalde christen rondwandelt die op een homo gaat kakken dan neem ik aan dat het gros van de mensheid ook denkt: dat zou toch niet meer mogen en hem dan met kak en al op het marktplein zet om m uit te lachen.
Dus: achtergrond is iets wat je helaas maar gewoon meekrijgt. Daar heb je weinig over te vertellen.
Welk geloof je aanhangt: daar kies je wel zelf voor.
HOE je dat geloof aanhangt, dat is nog een derde. Ik zie geen kwaad in mensen die niet Jezus maar in Allah of Boeddha of Saibaba of het Walhalla geloven. Ook al zijn ze allemaal misschien van oorsprong zo proper niet. Zolang de Christenen, de Boedhisten, de Islamieten, de weet ik veel wat voor -istenen elkaar hier niet de kop in komen slaan vind ik het prima.

Citaat:
Je hebt gelijk, het is een politieke kwesti. Maar wel sterk religieus getint. Ik heb voor de zekerheid de knop ingedwud en nu gaan we geduldig wachten of we hier weggehaald worden, okee?
Het is gewoon een politieke kwestie. Waarom noemen we partijen die voor een extreem-rechtse ideologie als de islam zijn, of deze althans verdedigen, links ?[/quote]

Omdat, nogmaals, ik niet ben voor het extreem-rechtse aspekt van een religie. Net zoals ik ook niet ben voor het extreem-rechtse aspekt van het Christendom. Die het van oorsprong ook heeft, conservatief en wel. Ik vind alleen dat JE NIET IEDEREEN KAN BEOORDELEN OP RELIGIEUZE ACHTERGROND.
En goed goed, dan mag deze thread hier blijven staan, zo je wilt.
Deze vraag heeft totaal niets met religie te maken.[/quote]
Astenblieft mensen is offline   Met citaat antwoorden