Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
De onhandige vlaming als hij is, doet weer eens alsof het Vlaamse eisen zijn om een land te hebben waar regeringen kunnen beslissen, en partijen die die regeringen maken elektoraal verantwoordelijk zijn voor de mensen over wie ze gezag hebben, en om financieel verantwoordelijk te zijn voor de uitgaven die ze beslissen, en de bijhorende inning van fondsen ; maw, om een normaal democratisch bestuur te hebben.
Maar infeite is dat even gunstig voor de walen als voor de vlamingen, om een verantwoordelijk een (redelijk) goed werkend overheidsapparaat te hebben dat elektorale verantwoording moet afleggen en NIET een samenkomst en gedwongen compromis moet zijn van aparte democratische entiteiten die niet voor hetzelfde kiespubliek hun verantwoording moeten afleggen (het federale niveau).
Vaststellen dat dat niet werkt, omdat men oftewel ingewikkelde compromissen moet maken die eigenlijk niemand tevreden stellen behalve als een van de twee gewoon toegeeft aan de grillen van de andere, en dat willen veranderen, is geen "vlaams voordeel", het is een voordeel voor al de inwoners van dit land.
Maar om dat nu voor te stellen als vlaamse eisen, wil dat zeggen dat vlaanderen in ruil voor goed (of beter) bestuur voor de twee, zelf nog eens iets in de plaats moet afgeven in goeie compromis traditie.
Als er hier enkelen zijn die aan "het algemeen belang" denken, dan zijn zij het die verregaande/alle bevoegdheden naar de deelregeringen willen zien overgaan. Al de anderen willen gewoon een inefficient machien in gang houden om postjes te bekomen.
|
Heel schoon geschreven, maar daar heb ik het toch helemaal niet over?
Uw arrogantie waarmee ge mij probeert te beschrijven zou aanvaardbaar zijn als ge mijn argument ook maar ietwat inhoudelijk zou geraakt hebben.