Het autobezit is niet hetgeen zozeer een rol speelt of problemen veroorzaakt, wel het ondoordacht of dwaas GEBRUIK van de auto. Om een voorbeeldje te geven; bij afstanden van 0 tot 5 km woon-werk neemt thans 65 % de auto. Er is vooral een mentaliteitsprobleem waarbij men hoegenaamd niet meer stilstaat bij de gevolgen van het autogebruik. Het autorijden is met de paplepel ingegeven, het wordt beschouwd als een deel van het leven en er worden dan ook geen vragen bij gesteld ... tenzij de mensen er zelf persoonlijk last van ondervinden natuurlijk.
Vandaar dat ik, zoals u reeds citeert, pleit om de nadruk te leggen op de variabele - gebruiksafhankelijke - kost van het autorijden. In het ideale geval wordt dus de verkeersbelasting, BIV, … afgeschaft en wordt alles aan de pomp verrekend.
Ik stel overigens vast dat er meer en meer “groene auto’s “ verkocht worden, dus dit toont dat fiscaliteit blijkbaar wel een belangrijke rol kan spelen.
Wat de verkoop van die dure bakken betreft, tja … de nieuwe opkomenden economieën zorgen natuurlijk voor vele nieuwe rijken en dus nieuw cliënteel.
Wat de verkoop van die dure bakken betreft, tja … de nieuwe opkomenden economieën zorgen natuurlijk voor vele nieuwe rijken en dus nieuw cliënteel.
Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 januari 2011 om 20:23.
|