Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2011, 01:31   #12
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik vertrouw de euro nog niet zo ver als ik kan spuwen. Bovendien belegt de bank onmiddellijk opvraagbaar geld wél, maar zodoende neemt ze in deze tijden wél een risico. Je geld zit op de beurs, of jij het er nu belegt dan wel je bank (die kan er natuurlijk ook leningen mee verstrekken). Beleggingen die bankiers aanbieden zou ik zeker niet willen: ze kopen aandelen als die goedkoop zijn, en verkopen ze als er nog wel winst te verwachten valt, maar niet zo veel meer. Bij hun klanten dumpen ze wat ze zelf niet meer kunnen gebruiken voordat het risico te groot wordt, en nadat ze eerst met het geld van de klant hebben gespeculeerd.

En daarom zou ik ook niet voor hogere rente op een spaarrekening zwichten: als er een bank run komt, kunnen ze misschien 5% uitbetalen. De rest ben je als investeerder in de bank (want dat ben je als spaarder) kwijt wegens het failliet van de bank, of nee, toch niet: de overheid staat borg voor een vrij hoog bedrag. Maar die moet daarvoor de belastingbetaler bestelen, ook die, die niet in de banken geïnvesteerd heeft door hun zijn centen toe te vertrouwen. En het is nog maar de vraag of de overheid haar belofte kan nakomen als de banken kapseizen, en dat zullen ze ongeveer tegelijkertijd doen. Heeft hier iemand zin om uit te rekenen op hoeveel % van ons BNP onze schuldenlast na zo'n bail-out zou uitkomen?

En dan zeg ik nog niets van de kosten van de garantie die de ECB de banken geeft...
Als je die redenering tot zijn logisch gevolg doortrekt dan kan je je geld best in iets fysieks steken (goud, zilver) dat je in een kluis kan opbergen. Then again, als het zover komt zal je volgens mij meer hebben aan een wapen in huis en een stuk landbouwgrond dan aan een paar goudstukken...
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden